Učitelj
ских кандидата, од којих су многи чекали на постављење по неколико година. Да би се отклонила ова немогућа ситуација приступило се у првоме реду редуцирању одељења при учитељским школама а потом и самом затварању ових. То затварање, почето 1929 г., наставило се док број учитељских школа није сведен данас на тридесет и две (27 државних и 5 приватних).
Са затварањем учитељских школа опада и број одељења, ма да не увек у истој сразмери. Тако је год. 1930/31 број одељења био највећи иако је број учит. школа био редуциран. У прошлој, 1988, износио је број одељења 113, дакле двапута мање него пре осам година. Разлог за ово опадање одељења лежи у делимичном затварању учитељских школа, а с друге стране и због све већег отежавања уписа ученица у исте. Однос бројни ученика и ученица био је ранијих година често несразмеран. Тако је год. 1931/32 било ученика 3212 а ученица 5454. То је изазвало нужну реакцију па се год 1933 34 као и 1934/35 престало са уписом ученица у 1 разред учит. школа, да би се год. 1935/36 опет дозволио упис ученица али у много мањој мери него ученика. Овим се хтело довести у равнотежу бројни однос ученика и ученица, у чему се и успело. Прошле, 1938, било је у учитељским школама 1984 ученика и 1212 ученица. Сем тога, 1985 год. донета је одлука, која и данас важи, да се у учит. школе уписује само онолико ученика колико, по приближној оцени, одговара стварним потребама наших народних школа. Исто тако решено је, да се упис врши сразмерно у свима школама. Ово је учињено стога, што је уочена неправична густина учитељских школа у разним покрајинама. Док је било бановина са по 7 седам и девет учит. школа дотле је било неких само са једном школом, иако са већим бројем становника.
Са бројем одељења растао је и опадао и број ученика. Док је год. 1918/19 било 3330 ученика, број ових порастао је године 1930/31 на 8666. То је био максимални број ученика у току ових двадесет година. У прошлој шк. години, 1937/88, износио је број ученика-ца свега 3196! Овај последњи број ученика, мањи него пре двадесет година, није никако доказ, да нам је непотребан много већи кадар учитеља него што га имамо. Напротив, с обзиром на проценат аналфабета код нас, потребан нам је, свакако, дупло већи број учитеља и много већи број основних школа.
Од интереса је указати на распоред учитељских школа по бановинама табела бр. 2/. Оне иду овим редом:
по броју школа: Савска (7), Дунавска (5), Дравска (4), Дринска (4), Моравска (4), Приморска (2), Зетска (2), Вардарска (1), Врбаска (1), Управа града Београда (2).
по броју одељења: Савска (22), Дунавска (21), Моравска (13), Дринска (11), Дравска (10), Вардарска (8), Приморска (6), Зетска (6), Врбаска (5), Управа гр. Београда (10).
по броју ученика: Савска (602), Дунавска (504), Моравска (445), Дринска (358), Вардарска (272), Дравска (235), Зетска (168), Приморска (158), Врбаска (137), Управа гр. Београда (319).
по броју наставника: Савска (112), Дунавска (78), Дринска (58), Дравска (52), Моравска (47), Приморска (22), Вардарска (18), Врбаска (17), Зетска (15), Управа гр. Београда (255).
Учитељ - ЊЕ 24