Učitelj

362 ивианеинненнрннвицивенеиниаикеан нанета ни иницира Еви реленне раставити Ж. Цветковић, Београд

Виша пџедтошка школа њен живош п рад од 1920 до 1958 године

Увод — оснивање школе —- задаци и организација школе рад на реорганизацији школе и њене наставе — законодавни развој школе и реформа њене наставе — резултати рада школе

1 УВОД.

У живсту и раду Више педагошке школе (у Београду и Загребу) имамо углавном два већа раздобља. То су: раздобље у њеном животу и раду од оснивања школе до почетка школске 1936/37 године и раздобље у њеном животу и раду од школске 1936/37 до данас.

Прво раздобље обухвата собом период њенога живота и рада од 1920, као године заснивања, па све до 15 септембра 1936, када

је школа радила по старој Уредби о Вишој педагошкој школи од

1920 године и по Правилима о годишњим и дипломским испитима нижега (двогодишњега) и вишега (четворогодишњега) течаја школе.

Друго раздобље обухвата собом период њенога живота и рада од ступања на снагу нове законске Уредбе о Вишој педагошкој школи од 11 августа 1936, која је ступила на снагу 15 септембра“ 1936, и Правилника о Вишој педагошкој школи од 30 новембра 1936, који је ступио на снагу 21 децембра 1936 године.

У Учитељу, у свесци за новембар 1930, дао сам, на позив редакције Учитеља, преглед рада школе до 1930. Овога пута, позван поново да дам чланак о Вишој педагошкој школи, задржаћу се само толико колико је најнеопходније на периоду њенога живота и рада пре нове Уредбе и новога Правилника школе, а више пак на њеном раду последњих година у вези са извршеном реформом наставе и реорганизацијом школе путем нове Уредбе и Правилника 0 школи.

Претходно хоћу да учиним једну потребну напомену на овом месту. Овде се, наиме, говори о животу и раду Више педагошке школе у Београду. Али све што важи за школу у Београду, важи самим тим и за школу у Загребу, јер су обе те школе радиле по старој Уредби до краја школске 1936 године и раде сада по новој Уредби и Правилнику школе од 1936 године.

Разлике је ту, дабогме, било и могло бити. само незнатне, и то поглавито због чисто теренских прилика и момената у општем извођењу и распоређивању рада и наставе. Затим је ту било разлике у томе, што је загребачка Виша педагошка школа почела рад са слушаоцима још 1920, а београдска школа, због разних спољних узрока и сметњи, тек 1924 године и што београдска школа има — према садашњој Уредби — већ три године, поред Отсека за наставнике грађанских школа, још и отсек за школске надзорнике, док Загребачка школа ради за сада само са отсеком за грађанске школе.