Učitelj

zanimanje. U radovima MN. Lubenec, (Kijev), E. Tihejeve, M. Morozove i L. Čuliche daju se konture sistema preiškolskoga vaspitanja, koji savlađuje suprotnost Frebela i Montesori u pravcu prostranije sinteze. U isto vreme kritika nastave početne pismenosti, u sistemu M. Montesori, dovodi do originainih i interesantnih pokušaja „prirodnoga usvajanja pismenosti od dece,“ bez bukvara i bez „metoda“ u smislu škole XIX veka.) Pisana reč uvodi se u dečju životnu Sredinu, postaje predmet njegove igre, njegovom životnom potrebom, tj. od mrtve reči postaje „živa“. Odgovarajući pokušaji ukupne nastave pismenosti, koji potsećaju na „globalnu nastavu“ Dekroli, počeli su đa poliskuju analitičko-sintetički metod koji je vladao pred rat. Suština ukupne nastave pismenosti nikako nije u tome, da ona polazi od celih reči, već u tome, da se oma sprovodi u formi igre, a пе ргедаџапја“, tj. ne „nastavom“, već „prirodnim usvajanjem“, pa se struktura prvoga razreda preobražava po ugledu na strukturu dečjega vrta. Prinudno uvođenje ukupne nastave u masovu školu od 1923—26 god., kad se u isto vreme ignorirala njena suština i pretpostavijao njen neuspeh i moralo je da se okonča neuspehom i da je dovede do diskreditovanja. U 1933 ona je bila formalno zabranjena sa svima drugim, t.zv. „novim metodima“. Ova okolnost ne umanjuje značaj činjenice, da je u ruskoj pedagogici već prvih godina svetskoga rata ideja ukupne nastave pismenosti bila jasno formulirana i s uspehom

ogleđdana na praksi“.!š

S 6. Nove ideje u vanškolskom obrazovanju

Jaka živost karakterizuje deceniju između dve revolucije i u drugoj oblasti pedagogike, koja leži izvan granica prave škole, a to je u oblasti vanškolskoga obrazovanja. Vanškolsko obrazovanje bilo je ovih godina najviše podvrgnuto uticaju političke borbe, a naročito marksističkog pravca, koga se pridtžavala većina najaktivnijih radnika vanškolskoga obrazovanja, pa se lu njemu gledalo samo oruđe klasne borbe i, dakle, viši stupanj propagande. Takozvani „neutralni“ pravac, preistavljen u velikom krugu nastavnika Moskovskoga univerziteta, koji je imao za svoje središte „Komisiju tehničkih znanja“, a docnije Narodni univerzitet Šanjavskoga, video je zadatak vanškolskoga obrazovanja u popularizaciji objektivne, ali i od životnih pitanja odvojene nauke i to u predavanjima, tečajevima i uputstvima (progra mima i udžbenicima) za samoobrazovanje. N. А. Rubahin'* poduhvatimo se originalnoga pokušaja da savlada suprotnost između političkoga i neutralnoga obrazovanja. Po njemu zadatak vanškolskoga obrazovanja nije u propagandi određene ideologije, ni u popularizaciji neutralnih i od života dalekih znanja, već u unutrašnjem potpomaganju razvića čovečje ličnosti. Po svojim pogledima približujući se

") Uporedi M. Morozova i E. Tiheeva, Cnoco6 ecTeCTBEHHOTO усвоенил HeTbMH TpaMOTbI, Pgr. 1917. — И. Н. Шапошников, Живње звуки, Š8-oe nam. 1929. — Slični ogled za dečje usvajanje računa vidi B'orisov i S4tarov, Живме числа, М. 1924.

13) Uporedi S. Hesen, Globalni metod ili globaina nastava. Beograd 1937. 6 M N. A. Rubakin (год. 1862). se još pre rata preselio u Lozanu u Švajcarskoj, gde s kratkim prekidima i sad živi. Glavni njegovi radovi su: IIncbMa к читателам о самообразованим, 6-ое izd. Berlin 1925., L'Itroduction a la psychologie bibliologique, Paris 1922. Психологин uurarTejn икњига, М. 1930.

ova OE Oba A BORA ke Јаја

а ај