Učitelj

десетице итд. Упућивати потребна питања, док деца не одузму 6 од 15 и напишу остатак испод јединице 9. Сад одузимамо десетице. Чиме ћемо обележити „ништа“ >» Написаћемо нулу наместо десетице. Одузети две стотине од три, и написати једну стотину као остатак.

Верујемо, да ће се нашој рачунаљци ставити примедбе, поред осталих, и да је спор рад на њој. Треба више времена, да се коцке ставе на своја лежишта, и по потреби изваде, него што могу, већом брзином, претурати лево и десно куглице на руској рачунаљци. Признајући да је рад на нашој рачунаљци спорији, верујемо да ће бити достижнији, него на руској рачунаљци. Није нам циљ брз, него лакши, спорији рад а сигурнији успех. Брзина у раду може се постићи после обрађених неколико десетица, нарочито при утврђивању пређеног градива и увежбавања усмених рачунских радњи. На пр. при сабрању бројева 25 -- 36 не морају се коцкама попуњавати десетице, него само 5 јединица десно од два реда непопуњених десетица, и 6 јединица десно од три непопуњене десетице.

Деца нека замисле непопуњене десетице и саберу их, а одо и 6 јединица праве шесту десетицу и додају их на оних пет. Тиме се деца уводе и у мисаоно рачунање, што је не само оправдано него и нужно чинити. Ова спорост може се избећи и на тај начин, што се могу ставити две коцке једне боје, једна више друге, на место десетица, а десно пет јединица друге боје. То учинити и са другим сабирком, три десетице исте боје, као прве две, а јединице једнаке са првим. Затим сабрати прво десетице, па јединице, при усменом раду.

По извршеном збиру јединица, ону десетицу замењујемо коцком исте боје какве су десетице и додајемо је десетицама и тако добијамо 6 десетица (једне боје) и једну јединицу (друге боје).

Са овим смо изложили, у кратким потезима, како треба изводити рачунску наставу на нашој рачунаљци, скрећући пажњу само на најважнија питања, шта и како треба обрадити, да би се могао постићи жељени успех код деце.

Малиша Т. Стефановић (Свршиће се)

Почешно рачунање у сшваралачкој школи

Што су гласови за почетно читање то су појединачне претставе о основним бројевима за почетно рачунање. — Па као што је суштина почетнога читања у свесном спајању гласова у затворене и отворене слогове, тако је и суштина почетног рачунања с једне стране: у намерном састављању малих бројева у одговајуће им веће количине (сабирање и множење), а с друге стране: у намерном растављању већих бројева у одговарајуће им мање количине (одузимање и дељење). М као што осећаји положаја и покрета говорних органа чине основицу почетнога читања, исто тако ваља и осећаји пружања и савијања дечјих прстију да чине основицу почетнога рачунања. И доиста, другога пута нема нити може бити до овога, па да опште чуло у самом почетку узме удела са чулом вида и чулом слуха и при савлађивању почетнога рачунања, као што