Učitelj
4) У погледу методског поступка: а) чим деца науче да говоре треба их научити да увече и ујутру понављају двадесет пута једно за другим ову реченицу: „Сваког дана у сваком погледу све више напредујем“; 6) дете са манама лечити на овај начин: сваке ноћи чим заспи прићи његовој постељи и са даљине од једног метра рећи му 15—90 пута врло тихим гласом оно што желимо да чини или пак да не чини (да не муца, да не краде, да боље учи, да боље слуша и сл.); в) у школи добре сугестије учитељи треба да дају ђацима сваког дана изјутра пре почетка наставе и то на тај начин што ће најпре позвати децу да затворе очи, па им онда рећи оно што желе (да буду добра, учтива, љубазна, послушна, захвална родитељима и учитељима, да воле рад и све наставне предмете, да су паметни ђаци, да све лако разумеју и памте, да се свега сећају кад треба, да добро знају све лекције и лепо израђују све задатке).
5) У погледу васаштачеве личности: да се добро пази коме се деца поверавају у руке, јер није довољно да васпитач само воли децу и свој позив, већ мора имати и све оне особине које жели код деце да развије.
= у: =
То су у потезима педагошке идеје куеизма. Као што се види, Куе сматра да је у добром примеру и добрим речима нашао кључ новог васпитања које треба друштву да пружи у сваком погледу исправне чланове, а у аутосугестији на бољи педагошки метод који — како он вели — даје „запрепашћујуће резултате“: зауставља крволиптања, уништава чиреве, побеђује затвор, лечи парализу, ране, туберкулозу, неурастенију, клептоманију, муцање итд. На тај начин он је сугестију, о којој је педагогија изрекла свој суд, поново довео у центар пажње, али под новим условима и новим изгледима на успех. „Ако међу вама — каже Куе у једном предавању — има оних који ми не верују, а знам да их има, ја им кажем само оволико: дођите код мене, видите и факта ће вас убедити!“. |
У основи Куеов метод није ништа ново; он је и по речима
самога Куеа исто толико стар колико и свет, Зар нас, на пример, |
он не потсећа на оно познато Христово начело: „Веруј, и вера ће те спасти!“> Ханс Дриш, чувени немачки филозоф и биолог, налази да је Куе управо на овом Христовом начелу и основао целокупно своје учење, учинивши га тако, у научној форми, приступачним и ужим круговима интелигенције, док је раније, са својом простијом формом, било прилагођено народној маси.
Литература: 1) Др. Никола М. Поповић: Предавања из савремене психологије, 2) Емил Куе: Власт над самим собом ломоћу свесне аутосугестије, 3) Емил Куе: Како треба васпитавати децу, 4) Емил Куе: Савети мојим ученицима и следбеницима, 5) Е. Леон: Мисли и савети Емила Куеа. Вит. С. Радовановић