Učitelj

УП. — Учишељева хроника

Две Поруке међународног бпроа за васиџпшсње

Међународни Биро са васпитање (Вигеаш штегпаНопа! де ГЕдисаноп) је на својој седници од 22 јула прошле године донео две поруке, које упућује владама свих учлањених земаља. Те две поруке су о употреби уџбеника у народној школи и о платама учитеља народних школа. Обадве имају за наше прилике непосредан и актуелан значај, зато ћемо у даљем излагању изнети њихове основне одредбе. Ну пре тога, ваљало би да упознамо читаоце Учитеља о бићу и основном задатку овог Међународног Биро-а. Међународни Биро за васпитање је установљен у оквиру делатности Друштва народа у циљу упоредног проучавања школских прилика у свету. Он је према томе установа првокласне важности, јер је успео да за неколико година свога рада прикупи и среди велики материјал који се односи на школске прилике у разним земљама и да тиме да могућности свима који се тим питањем интересују да имају јасан преглед чињеница који им свакако може бити од велике користи. Радећи у томе првцу Биро је издао преко 70 издања у којима је изложен разнолики и обиман материјал о свима питањима школе и учитеља. Читаоци Учитеља се сећају, да је на овом месту у неколико бројева донето исцрпно обавештење о наградама учитеља разних земаља, о величини пензије и годинама службе потребни за њу, о обавезним часовима школског рада, праву на годишњи одмор итд. Ти су подаци узети. из прегледа који је објављиван у издањима овога Биро-а. Овај Биро се не задржава само на констатацијама чињеница, које и као такве имају за нас велику инструктивну вредност, већ он доноси и одлуке на концу извршене анкете, које у виду порука упућује владама свију учлањених земаља, упозоравајући их са висине једног строго научног и објективног међународног форума, шта би требали да раде да се ово или оно питање школске политике упути најправилнијем решењу. Ми у даљем излагању износимо њихове закључке на крају анкете о двема важним питањима, о уџбеницима и награди учитеља, чији смо материјал ми у главном изнели у прошлим бројевима Учитеља, које су они у виду препоруке упутили свима заинтересованим владама.

На концу разгледања свих података добивених из разних земаља целога света, Међународни Биро је на конференцији прво утврдио свој научни. став. Он на име сматра прво да учитељева реч треба да остане битни елеменат наставе; да активни (радни) метод који савремена школа препоручује, рачуна пре свега на спонтану активност самога детета, његове подобности. за посматрање и размишљање; да он захтева што чешћи контакт са стварима и тежи да смањи значај уџбеника; али, свакако, да за све предмете уџбеник остаје само један драгоцен упутник и ослонац, једно средство. за проверавање и сигурност, него и неопходан помоћник. Школске власти треба само да контролишу, да он своју линију изврши што потпуније. У том циљу Међ. Биро тражи:

1. Школски уџбеници треба да одговоре захтевима три врсте: педагошки, технички и економски.

Не би требало никакво нарочито образложење ових захтева. По себи се разуме, да уџбеник мора у погледу чињеница које износи и методе излагања да буде на крајњој висини. Он исто тако треба да буде технички опремљен тако да буде лако употребљив и да собом задовољава у нужној мери естетски интерес детета, чије је интересовање за нову књигу са њеном спољном опремом доста повезано. У истој мери при томе игра улогу и цена која треба да пружи могућност најширем слоју ђака да ту књигу могу набавити.

2. У земљама где се настава контролише непосредно од стране државе, потребно је да она узме потребне мере за усавршавање школских уџбеника и његову примену. Овај задатак у осталим земљама где је други случај, припада оним властима којима припада старање о школи.