Učitelj

је она једва очекују и с највећим задовољством изводе и ретко се које дете у целом разреду нађе да неку реч не сложи. Помоћу другова, својих суседа, и она брзо уђу у ствар. Ту деца спонтано елементују речи на гласове, у себи, и слажу слова. И оно што учитељ У анализи постигне за два месеца овим начином постигне се за две недеље. После десетак обрађених слова она слажу и вишесложне речи. Треба само посматрати са каквом брижљивошћу проверавају да нису које слово изоставили!...

Ако се уз овакав рад паралелно врши и шчитавање на табли по методи фонетичног зглашавања-сливања гласова у речи без предаха и прекида и саставља нарочити текст поред оног у буквару (који је у овом случају скоро излишан), онда је успех стопроцентно загарантован. Разуме се да се још од самог почетка врши писање, односно цртање, речи на сличан начин. Каже се реч чије гласове ученици нацртају, или израде од пластелина, дрваца и слично. Ове речи после првих дана шчитавања дају и сама деца.

Једна од сличних радних могућности, која је код нас бар у градовима и већим местима изводљива, јесте и прикупљање крупл'них слова за поједине гласове која су исечена из новина, реклама и огласа и на тај начин састави се словарица од штампаних слова.

На овај начин у време кад по аналитичко-синтетичкој методи читање почиње, применом савремених принципа рада у букварској "настави синтетичким путем оно се завршава и то са сигурним успехом а за децу на лак и пригодан начин, близак њиховој души.

„А средства: картон, кутија, пластелинрг“ — приметиће читалац. —— Да, несумњива тешкоћа, али не и несавладљива, Једна кутија стаје 12—15 динара, коју ученици старијих разреда уз при-

помоћ одраслих могу да израде и за половину те цене. Та кутија _пак може да послужи за више генерација. Уосталом та се жртва стоструко исплати. Картончиће могу такође сама деца исећи од слабијег картона, тако да за сваког ђака оде по динар картона. Најзад, боље је да се слова ређају макар и на клупи, него да се "тај посао пренебрегне.

С овим у тесној вези стоји и проблем писања. Раније се одмах почињало и с писањем слова. Још од првих дана деца су мучена с елементарним шарама појединих слова (коса, положена, усправна итд.), а при крају припреме и писањем слова кријући њихова имена од деце! На тешкоће у техници тога рада канда се није мислило. ИМ код понеке деце, која су неспретним потезима дубоко парала своју таблицу да су је морала већ у другом месецу "заменити новом, убијано је у корену свако поуздање. На крају и поред толиких мука има ученика који ни у другом разреду не савладају писање толико да слова пишу од линије до линије.

У новој школи није тако. Она рачуна с чињеницама: да су штампана слова и историски старија од писаних, да су простијег облика и да су најближа тзв. „грубом цртању“ које служи као припрема за писање. Према томе лакше се и пишу, односно цртају, па су и за око простија, лакше се схвата њихова контура и боље памти. Притом она се могу радити од дрваца — основне су

Учитељ 5