Učitelj

Шта је било са пшеницом2 Деца су одговорила да је пожњевена. Да ли знате кад земљорадник сеје пшеницур Деца су одговорила да сеје у јесен и у пролеће. Један ђак описује све радње: орање, дрљање и сејање — зелена пшеница која све више расте у продеће и лето па онда сазри и настане жетва. у

Колико треба времена да се посеје и да сазри пшеница» Деца су одговорила 7, 8, 10 месеци — и ја сам то са њима заокруглио да пшеница никне и сазри за једну годину.

Записују: пшеница никне, расте и сазри у једној години.

На другој њиви био је кукуруз који је почео да зри. Саветовао сам деци да не газе вреже од.тикава и не ломе кукуруз, пошто је то својина земљорадника који поштено ради на својој њиви. И на овој њиви деца су видела да кукуруз зри и почиње лишће да жути и да опада, док су вреже од тикава биле готово суве.

А шта мислите децо за кукуруз Деца одмах одговарају дан кукуруз никне, расте и сазри у једној години. И ово сви забележе као и за пшеницу.

Кад сам одвео децу крај шуме, почели су да се ваљају па опалом лишћу. Скренуо сам пажњу да деца виде како са дрвећа опада лишће, Нека су деца опазила да са борова и јела не опада лишће као са осталог дрвећа. Објаснио сам им одмах да се дрвеће са којих лишће опада зове листопадно а са којих ни зими не опада зове се зимзелено. Сви су записивали у своје свеске: листопадно и зимзелено дрво. А кад сам их упитао да ли дрво никне и расте за једну годину, било је разних одговора. На пр. једно дете каже да овде долази већ неколико година и види исту шуму. Друго дете тумачи да дрво мења лишће али не сазри за годину дана. Дакле деци је било јасно да дрво живи више година. Стога смо и ово записали: Дрво расте и живи више година.

Кад смо сишли у подножје шуме, видели смо поред речице више вртова пуних разног поврћа. Многа деца су познала: лук, купус, келерабу, кромпир, зелен и др. Обратио сам им пажњу да посматрају биљке које ће ове јесени сазрети и осушити се. Моја деца су одмах приметила да се суши пасуљ и кромпир, очи су им биле управљене према купусу и осталим биљкама које се зелене. Али кад „сам их упитао, да ли ће купус сазрети ове јесени и осушити се, било је одговора да ће сазрети али да ћемо га отсећи.

Готово ниједно дете није ми дало одговор да купус живи две године. Стога сам им објаснио да купус, лук, цвекла и сличне биљке сазревају тек у другој години, дакле, треба им две године док никну и сазре. М ово су деца забележила: купус, цвекла, репа су биљке које живе две године.

После посматрања у врту одвео сам децу на пољану где су се играла и ужинала. После ужине захтевао сам од њих да изнесу своје свеске у којима смо бележили све што смо посматрали. Кад“ су били готови поставио сам питање.