Učitelj
Промене у јесен
Радна јединица у Ш разреду
Ми знамо да је немогуће замислити обраду природних наука у учионици.
Природне науке упознају ученика са животом у природи од које зависи и живот човека и животиња. Стога је потребно да учеНици врше посматрања у природи. Јесење доба можемо слободно назвати царицом природе, јер се у њој види готово њено највеће богатство. Ту је шума и животиње у њој, воћњак повијен од рода, виноград везан уз коље да га тежина од грожђа не повали по земљи и врт у коме узрева разнолико поврће које ћемо спремати за зимницу, итд.
План за излет
Пре него што сам решио да поведем своје ђаке изван школе на посматрање природе, створио сам план, по коме сам одредио у главном шта ћемо посматрати и на шта ћу скренути највећу пажњу ученицима. Дакле, изашао сам у оближњу шуму и уверио се да ми околина где ћу ђаке довести има свега оног, о чему ће се повести главна реч. Из забележака са мога излета средио сам и створио план по коме ћу водити своје ђаке да посматрају и опазе све промене у јесен. |
По мом плану у првом излету ће деца посматрати: промене на биљкама (једногодишње, двогодишње и вишегодишње).
Према повољним метереолошким извештајима заказао сам деци да ћемо сутра ићи на излет изван града. Радост је била код свих ђака, јер им излети чине задовољство. На питање неких ученика, одговорио сам да сваки ђак понесе: писаљку, хартије и храну за цео дан.
Када сам одређеног дана стигао у школу, ђаци су ме нестрпљиво очекивали. Многи су имали торбе на леђима. Неки су јављали: — „дошли смо сви.“ Тако сам пошао са мојим ђацима у шуму, која је била недалеко од града. У подножју шуме пољана а поред шуме њиве са којих је пожњевено жито, док је на другима кукуруз као гора.
Деца воле природу, све их интересује и све посматрају. Успели смо се на врх брда које је обрасло шумом, одакле смо имали леп видик. Сели смо ради одмора.
Питања постављена по већ утврђеном плану
Пошто сам се уверио да су се деца одморила, повео сам разговор о ономе што су деца учила у П разреду. Скоро сви су знали: да је годишње доба јесен, дужину дана и ноћи и загревање земље од сунца. Показао сам деци њиву са које је жито пожњевено. Дошли смо на саму њиву те су деца одмах видела да је ту била пшеница, и да је од ње остала стрника.