Učitelj

Видимо да је већ Сунце добро отскочило и добро пригријало. Изгледа нам као да је сад мање него јутрос, а то зато што је сад даље. У ствари оно није мање ни малено, него шта више оно је много веће од Земље. — Шта је то: „Један колач воска, свему свету доста2... Како оно народ каже за његово грејање» — Сунце једнако греје сиромаха и богаташа. —- Шта то значи>.. Најјаче Сунце греје лети, јер тада његови зраци падају усправно на Земљу, а најслабије зими, јер тада падају косо.

Ону страну где Сунце излази зовемо исток, а то доба кад излази зовемо јутро. Пре подне се све више диже. У подне је највише. После подне се спушта на ону другу страну да зађе. Ту страну зовемо запад, а доба кад залази зовемо вече. Пут, што Сунце пређе преко небеског свода од јутра до вечери, зовемо сунчев дневни лук. Време док Сунце светли и греје зовемо дан, а кад не светли зовемо ноћ. Ако Сунце излази у 5 часова, колико траје време пре подне2... Ако Сунце залази у 18 часова, колико онда траје после подне2... Колико У том случају траје дан од излаза до залаза Сунца»... А колико траје ноћ од залаза до излаза Сунца2... — Ноћу светле месец и звезде. Њих посматрајте вечерас код куће, па ћете нам сутра рећи ко је што опазио!

Видимо да Сунце на своме путу нагиње тамо на ону страну. Ту страну зовемо југ, а ову противну од њега зовемо север. — Мир-но!... У вр-сту!... (Овде наставник пази да буде лицем окренут према северу тако да и ученици буду исто окренути према северу кад се сврстају). Размак-нис!... Вежбе рукама. Вољ-н0!.. У правцу десне руке је исток, а у правцу леве запад. Пред нама је север, а за нама југ. = То су главне стране света. Упамти!

Пред нама је север, југ нам леђа гледа, С десне се Сунце рађа, а с' леве седа,

Ученици се сад разделе у групе тако да у свакој групи буде по пет ученика. Четири се ученика лицем окрену према старанама света (.:.) и сваки добије име своје стране: север, југ, исток, запад. Пети ученик претставља Сунце и обилази около. Како до кога ученика дође, тако овај каже своје име.

Сутрадан

Ону страну, између севера и истока, зовемо североисток, а ону, између севера и запада, зовемо северозапад. Ону пак страну, између југа и истока, зовемо југоисток, а ону између југа и запада — југозапад. То су споредне стране света. — Затим се ученици играју на исти начин као горе, само што сад свака група има девет ученика.

Хајдемо у ону шуму!

Пошто силазимо све ниже, то видикова линија постаје све мања. Из ове долине је још мања, а из јаме би била још мања. Према томе, што смо ниже, то је видикова линија све мања и Сунце се све доцније рађа. Пошто се сад уз ово друго брдо пењемо све више, то је