Učitelj

167

ставни програм засебно поучавање о дечјој хигијени и дечјој заштити. Предмети из опште хигијене без практичног вежбања, у програму учитељских школа, да се допуне предавањима о правилном неговању одојчади и мале деце са практичним вежбањима и посетама породицама и разним установама за заштиту деце, као и предавањима о здравственој, социјалној и правној заштити матера и деце у селу. Завод за заштиту матера и деце у Београду, а преко Државног хигијенског завода и Министарства социјалне политике и народног здравља већ је доставио пројекат и програм предавања о дечјој хигијени за учитељске школе.

Потребне су и формалне административне реформе у учитељским школама у корист учитељевог рада на социјалном старању у селу. У учитељске школе требало би примати у првом реду сеоску децу из грађанских школа пољопривредног типа и средње школе, као и децу сеоских учитеља. Тако би се и овим путем уклонили разлози због којих учитељи нису идеолошки оријентисани према селу и не познају довољно живот и потребе села и сеоске културе. Тиме би се паралисала садашња негативна страна, да се учитељи не регрутују из сеоске куће и употпунило би се самим тим недовољно спремање у учитељским школама за живот и рад у сеоској средини. Данас има у учитељским школама, бар у северним крајевима, у најповољнијим случајевима 17—20%/ сеоске деце.

Апсолвенти грађанских школа пољопривредног типа тј, сељачка деца, донели би сасвим друкчије основе у учитељску школу него деца из градова, апсолвенти ниже гимназије. Они би се лакше удубили у сеоске прилике него они, који су сав свој живот провели у градовима.

Уколико се сеоска деца због сиромаштва не би могла школовати у учитељској школи, требало би то омогућити бесплатним примањем ове у интернате учитељских школа или нарочитим стипендијама за сеоску децу из учитељских школа.

При учитељским школама потребно је уредити специјалне семинаре за социјално старање и просвећивање села, у којима би се учитељски кандидати упознали са организацијом и радом установа за социјално старање, за заштиту и васпитање деце уопште и школске деце напосе, и у којима би се упознали са проблемом просвећивања села у културном, социјалном и економском погледу.

Даље усавршавање учитеља за рад у селу

Пошто учитељи у учитељској школи не могу добити потпуно образовање за рад у селу, они се морају после завршене учитељске школе сами усавршавати. Зато им треба помоћи приређивањем специјалних течајева за рад у селу. Ове феријалне течајеве требало би стално одржавати у свима учитељским школама у држави.