Učitelj

у. — Из праксе за праксу.

Мешодика огледне школе У Новом Саду Обрада декламације у 1 разреду |

ђ Психологија о учењу песама. Економија и техника учења расправља и овај проблем: како треба поделити градиво на делове. Да ли је боље учити једну песму део по део или целу одједном, тј. партитативно или глобално. Експериментима је утврђено да је за то учење песама глобална метода економичнија. Боље је учити целу песму одједном. Само се мора водити рачуна о узрасту онога, који ту песму има да учи. Ако је песма дугачка онда се има поделити на неколико логичких целина. Разлози за глобалну методу јесу: 1) Учењем целине избегавају се наопаке асоцијације које се успостављају на основу партитативне методе, на пр. ако се учи стих по стих па после строфа по строфу онда се око последњег стиха претходне строфе и првог стиха следеће образују асоцијације, које отежавају репродуковање, тако да се увек мора потпомагати ученик у започињању друге строфе; 2) Смисао целине повезује делове и олакшава учење а код џартитативне методе тај се смисао губи; 3) Учење глобалном методом изискује већи напор и захтева концентрацију пажње; 4) Глобална метода је природна метода јер се и традиције (народне песме и приче) њоме преносе. (Ово је изнето по проф. Б. Стевановићу).

Декламација: Септембар, октобар, новембар од М. Петровића.

Ова се песма не налази у читанци. Пре учења изведена су два излета.

П) Мотивација учења. Сетите се нашег излета у Каменицу.

Чији смо споменик тамо виделиг — Видели смо Чика Јовин споменик. — Ја сам израдио од пластилина тај споменик. Наставница узима споменик са рељефа и показује. — То је Чика Јова и једно дете. —- Чика Јова даје детету књигу. Зашто је то тако претстав-

љено» — Зато што је Чика Јова написао много лепих књига за децу. Коју смо песму учили о јесени од Чика Јове» — Учили смо „Јесењи дарови“. Хајде један да каже ту песму. Један ученик лепо декламује.

Е, децо, још један чика је написао једну лепу песму о јесени. Хоћемо ли и њу да научимор — Хоћемо, хоћемо! Ево те песме. Наставница открије део табле на коме је текст написан штампаним словима. Деца одмах почињу да читају и то им треба дозволити, јер се тиме ствара интерес за песму. Нека један од вас гласна и лепо прочита целу песму. Пошто је прочитао један ученик, поново чита још један. Ако се декламација налази у читанци онда треба рећи: „Отворите, децо, читанке.“

ШП) Објашњавање песме. Септембар, октобар, новембар. Који је сада месец» — Октобар. А пре октобра који је биог — Септембар. А који долази после октобра2 Новембар. Какви су то месеци» Јесењи. Прочитајте ово довде. Ученици гласно читају текст: „Проштла жетва, стигла сетва и мурузно брање.“ Ко хоће то да објасни» Ко