Vasiona
motora i opreme, naročito na način doturanja pogonskih materijala. Ako je motor i ovaj ispit uspešno položio. onda se dozvoljava seriska izrada raketnih motora! U toku seriske fabrikacije, kod raketa prostije konstrukcije, vrši se delimično ispitivanje pojedinih raketa iz serije, dok se kod raketa složenije konstrukcije vrši detaljan pregled svake rakete. Tek posle ovih pregleda u toku seriske proizvodnje, odobrava se eksploatacija raketnih motora, odn. raketa dotične serije. U ovom pogledu upoznali smo se sa vrstama ispitivanja kroz ko je mora da prode raketni motor sa opremom od prvih hidrauličkih ispitivanja do seriske proizvodnje. Osvrnućemo se sada na samu izradu probnih stanica gde se uglavnom vrše pomenuta ispitivanja. B) Prohne stanice Ispitivanja raketnih motora su obzirom da se radi sa relativno visokim pritiscima i pogonskim materijama vrlo visoke energetske vrednosti, štetnim po zdravlje osoblja i vrlo eksplozivnim vrlo opasna i treba im posvetiti punu pažnju. Radi toga treba preduzeti sve mere predostrožnosti na probnim stanicama ko je po pravilu treba da su van naseljenih područja. U prvoj fazi razvoja raketnih motora, oni su se ispitivali na probnom stolu koji je bio postavljen na otvorenom polju a praćenje mernih veličina obavljalo se iz neposredne blizine putem dogleda, foto kamera a često i golim okom. Ljudi su bill obično nezaštićeni ili vrlo slabo zaštićeni (si. 4). Oni se obično nalaze u rovu ili su zaštićeni džakovima peska ili čeličnom pločom. Nedostatak ovakvih stanica je u tome što zahtevaju vrlo mnogo prostora, jer se u slučaju eksplozije delovi raspadnutog motora razleću vrlo daleko i na sve strane. Kasnije, uporedo sa razvitkom raketnih motora veée snage i sve složenijih zahteva koje je motor trebalo da ispuni, postavljalo se pitanje bezbednosti ljudi i instrumenata. Tako je napredak u tehnici raketnih motora, naročito zadnjih godina, uslovio izgradnju probnih stanica od armiranog betona, gde je smešten probni sto sa motorom koji se ispituje, a komandovanje je daljinsko, obično električnim putem. U ovom slučaju osoblje koje rukuje opitom nalazi se u susednoj prostoriji odvojenoj betonskim zidom (si. 5). Opisaćemo u najkraćim potezima jednü probnu stanicu gde je raketni motor smešten u armirano-betonskom bunkeru a instrumentacija u susednoj prostoriji. Komandovanje jè daljinsko, električnim putem, a posmatranje rada motora omoguéeno je preko pe'riskopa. Ovaj se nalazi u sobi gde je smeštena instrumentacija i rukovodilac opita preko njega prati rad raketnog motora (si. 6). Sve merne veličine (sila potiska, protok goriva, proto’k oksidatora, pritisak u komori sagorevanja, pritisak ispred brizgača, pritisak u različitim tačkama sistema za potiskivanje pogonskih materijala, temperatura gasa u komori za sagorevanje, temperatura zida komore. temperatura tečnosti za hlađenje i dr.) registruju se na odgovarajućim instrumentima koji su smešteni u ovoj prostoriji.
Spremnici goriva i oksidatora smešteni su u betonskim boksovima odvojeni jedan od drugog. Ovo rešenje smanjuje razaranje ukoliko dode do eksplozije za vreme opita. Agrégat za proizvodnju neutralnog gasa koji se koristi za potiskivanje goriva i oksidatora takode je u odvojenoj prostoriji. Naročitu pažnju treba posvetiti sigurnosti rada u stanici. Tuna pogodan način treba onemogućiti svakome bez razlike, sem rukovodiocu opita, da stavi raketni motor u rad. U tu svrhu na kontrolnoj ploči u sobi za instrumentaciju nalazi se specijalna brava čiji ključ čuva rukovodilac opita. Samo tim ključem može : se aktivirati stanica. Ponekad se probna stanica sastoji iz nekoliko betonskih bunkera postavljenih jedan do drugog, gde su smešteni raketni motori na probnim stolovima. Svaki motor se ispituje nezavisno jedan od drugog i tako je omoguéen paralelan rad nekoliko različitih tipova motora. Ovaj sistem ispitivanja može se koristiti i tako ! da su u svim bunkerima isti tipovi raketnih motora, samo svaka ekipa radi na poboljšanju i proveri odre- ; denih performansi (si. 7).
Probe raketnih motora su ozbiljna stvar i zato im treba posvetiti punu pažnju. Isto tako treba puno pažnje posvetiti zaštiti ljudi koji rade na probnim stanicama. Ovo pitanje uglavnom obuhvata sledeée: 1) Ljudi koji rukovode opitom (kao i eventualni posmatrači) moraju biti za vreme njega u betonskim bunkerima (ukoliko je primenjen ovaj tip probne stanice).
SI. 4.
SI. 5.
SI. 6.
14
ВАСИОНА IX, 1961 број 1