Veština biti čovek : (knjiga mudrosti)

162 ЖИЛ ПАЈО

њује својом немирном енергијом, болним повлачењем своје душе у себе. Вајар Рид, један од највећих француских вајара, који је радио Победоносну Капију у Паризу, буди родољубиво одушевљење.

Други француски вајар Карпо, извајао је тако своје „играчице“ да оне оличавају уметност играња ги ту прастару вештину. Играње је код примитивних народа било средство да се покаже мржња, да се ублажи гњев божанстава, да се славе њихова дела; -оно је израз осећања. Играње је прост али значајан језик, то је мимика којом се покретима изазивају покрети физиономије, осећања и људске страсти. Мграње је данас друштвена игра без значаја. Играње -с музиком у тесној вези може добити други значај.

Ми смо у музици далеко измакли од Грка. Они су за њу знали; њихове мађиске песме имале су утицаја на болове, оне су их ублажавале и умилостивљавале. На гробовима су певане „покајнице“, а на свечаностима веселе песме. У њихову васпитању музика је играла велику улогу. Грци су знали - за њену моралну снагу и њен утицај на човечју душу. Али, они нису знали за многе музичке ин„струменте. (Од двеста година на овамо многи ђенијални музичари су обогатили ризнице музике. Они су за нас непресушни извори радости и одушевљења. Бах са својом религиозном музиком, неисцрпан у снази и у плодности. Бер"ијоз је плакао од радости свиразући Глуковог Алцестша. Тај ђенијални композитор умео је да „помогне п>=сника у изразу осећања и у ситуацији самога комада,не прекидајући нити косећи "акцију непотребним украсима. То је бно ђеније једноставнссти.

Мозарт, рано умрли „божанствени“ Мозарт, оставио је за собом огромно дело, пуно младости. Бетовен је у својим моћним и светлим композицијама, славио радост, прибраност, страст. То је музичар што је достигао ведрину хероја. ја не могу да чујем какву Бетовенову симфонију, а да не помислим на