Vojin
384
ОБРАЗОВАНОСТ НАРОДНА
да га освести: он изабра 1едну породицу, кокн намени да оживи земљу, и да роди народе, кош се нохутом удаљава маж> по мало од послушности божше, одадоше се дажним боговима, од кошх ни 1едан не символисаше аединство створова и љубави уза1мне, ко1а мора посто1ати између људи; те тако сви падоше у кранљу разврат и у на1грешнше нороке: и друштва њихова основаше се на неморалноме темељу ропства, а ко1е 1е извор натижим страстима. Избављење рода човечшега бе1аше остављено породици Аврамово1, и не бшаше могуће радити с успехом на вери хришћанско1, ако политично 1единство не посгош пре тога. Требало е дакле прво моралом пробити непроботе баршере, ко1е се нротивише свакоме по1аву религшозних иде1а; у1едињење сви1у непртатељсчих народа ваљадо 1е се да изврши, сви народи требадо 1е да има1у само 1еднога господара, ако се хтеде да постигне та1 чудан резултат: и небо изабра да та1 госнодар буде народ Римски. И он, ма да из малене дружине постаде, разборитом снагом уздизао се све више и више, 1едан народ за другим падао 1е под његово закриље, и за седам векова рада и ратовања створише васшону монархшу. По што се ово постиже и по што римска снага доби нахвеће сво!е ширине, ваљало 1е да ратови престану, те да се неослабиви планови створитеља могу извршити. Август, кот не знађаше намере божше, био 1е инструменат општегамира; царевина цветаше