Vojna enciklopedija : sveska prva : A

АВИАЦИЈА

АВИАЦИЈА је најважнији вид ваздухопловетва, снабдевен апаратима за лЛетење тежим од ваздуха — авионима. Како је авиација најизразитија ваздушна сила, то је карактер ваздухопловства и његов историски развој нераздвојно везан за развој авиације. Стварна историја авиације нема далеку про-шлоет. Она почиње тек у нашем, двадесетом, геку, онда кад су се добиле справе којима се могло летети управљајући летењем по сопственој вољи пилота или по унапред састављеном плану за то. То значи, од проналаска авиона, аероплана, као справе, која се покреће и одржава у ваздуху сопственом снагом, независно, па чак и противно ваздушним струјама, које је историски везано за 17 децембар 1903 г., дан кад су браћа Орвил и Вилбур Брајт први пуг извршили успешан лет у Африци. Сви догађаји пре тога припадају проналаску, развоју и усавршавању аероплана. То би се, дакле, могло назвати преиесториско доба авинације (в аероплан). Као и сви други технички проналасци и проналазак аероплана – односно · авиације, припада културним народима, те је датум почетка историје наше авиације, у малом гадоцњењу према истом датуму других културнијих и индустриско напреднијих западних земаља. Док су, нарочито у Француској, до 1909 г. у велико се већ развијале фабрике авиона (Бреге и Морис Фарман, 1907, Кодрон, 1908, Блерио, 1909) пилотске школе за обуку љутетва које ће летети на авионима (браћа Растон и Рене Кодрон, 1909 у Кротоју, француска државна, 1910, у Венсену, немачка у Деберицу, исте године), и док Француска, према искуствима са балонима за извиђање орга-

низује своју војну авиацију већ 1909 г.,:

дотле је код нас авнатички покрет нашао плодно земљиште међу омладином (нарочито ђацима Реалке) и ултранационално настројеним, већином четничким

АВИАЦИЈА

друштвима. Овоме су много допринеле посете извесних авиатичара, који су покушавали да лете на бањишком пољу или Доњем граду (Симон, 1909, на Ба-

Построј авиације у ваздуху у виду клина

њипи, Маслеников, Словенац Русијан, 1910, на трећи дан Божића, у Доњем граду, шде је и погинуо на апарату који је конструисао Которанин Мерћеп) и разни часописи за ваздухопловетво. Под тим утицајем код омладине се јавио покрет за конструкцију малих планера (минијатурни модели већ постојећих аероплана) која је данас у највећем јеку, под покровитељством – Аероклуба, = код национално расположених старијих тежило се куповини стварних апарата, који би, у сарадњи са осталим војничким срететвима, служили за одбрану земље. Ово је и остварено куповином Симоновог мотора и његовом поправком у Бечу и испоруком загребачког конструктора Мерћепа, Србија. је, захваљујући четничким друштвима, прва од Салканских земаља добила свој први авион система „Блерио“ са једним. па-

= 6