Vukova prepiska. Knj. 7

Ко

ВУК ПОПОВИЋ

се с вашомљ лобави много нама фали, но за чудо намђ е шта се уради одђ нђга, ништа ево веће три мћ%сеца ново не чусмо, еданђ п единацљ у мапке одђ они у тамници 12 младића, умро е одђ велпкогљ ада, а остали всу здрави и либезно васљ поздравлио, и за дочекљ много захвалјојо. Божитни ево вомљ управо како што п данасљ Ришнани чине.

У очи Божића, то ест на батнљи данђ у ктру рано, устане домаћица, п убере ловортке и сву кућу и прозоре искити, после подне са свпломђљ цервеномђ, и жицомђ златомћ, обвте различпто цвеће, около свакогђ батника, дбвопчице надмећајоћи се, кол ће браци лђише накитити управђ е красота погледати. У первомђ мраку буде готова вечера, п сва мушка челлдђ из куће изидо, две свјеће сђ едне и друге стране кућни врата метну, батнике узму, и носећи у кућу редомљ називао: добрђ вечерљ п честита вамљ наћашниа [|] вечерђ, домаћица дочека п сљ Штоворомђ „сљ вама у здравло“ поспеп сљ овсомљ. Домаћинђљ перви метне своп батникљ на ватру, п за нимљ сви у накерстђ редомљ, после избаци пушку, и одма сђдну сви за сламномђ трпезомљ, наппре еду се приганице и рака ше, п остало посно приправлфно ело, По вечери дђчица носе свуда по кући у прегршљ сламе, п бацало говорећи: куда слама, туда слава, а Домаћинљ натакне пециво на ражанр, п сљ русмарномљ га закити, п сви осимљ еднога пођу лећи, а ови остане чувати, коб би батнаке наппре прегорто, да буде готове посути га втномљ и избацити пушку. Младљ Ришнлнинљ, са својомљ младомљ, свагда би перве године остао у очи божића на слами спавати, не били башљ што ново урадјо, да буде богато као и Божићњ, а гдђ коп би истон п главу на батникљ наслонјо, да 1оп се болћ прида, као усбчбини п батнику. Садљ мало кон остае, већђ коп нема лбише постелћ. У потру рано домаћица умлеси чесницу и у истоп метне што годљ сребрено, и дукатђ тко пма, и у Чемљ се парчету при ручку нађе тога оно п буде, одма припече се пециво, и домаћинљ да знакљ сљ пушкомљ. После иде се на зотрошо заедно и на летурђио, п нико ни кодљ кога, не сме поћи или што искати пре полазника, или елучанно нанешена или на предљ звата. При савершетку тотронђ у врјеме есахосе диљалле попљ почне иконе целивати п са свакимљ мирђ-божати се, п остали сви редомљ; у сваћи кон су, млађи пође к стартему и помпри се. У кући сљ Фамилђомљ исто брва, али свако челлде у руци держи воштану свјећу. После сбдну и наппре вду