Zbornik radova

ЕТНОЛОШКА ГРУПА НАРОДНИ ОБИЧАЈИ И ВЕРОВАЊА НА ПОДРУЧЈУ СТАВА

НАРОДНА ВЕРОВАЊА О ЖИВОТИЊАМЛ* Веровања о вуку Због вукова су се празновали Гавриловдан, Алимпијевдаи и Савиндан. Y периоду од Адимппјсвдапа до Савиндана постој.але су одређепг забране: није се смео мести хлеб, жен&нису „снуле”, дрва се из шуме Hiicy смела донооити, ннти се у гау.му уопште смело ићи. Ако би неко наведене забране прекршио вук би му за казну заклао, .дгаробио” стоку. Забране се утлавном, као што се ви;ш, односе «а пред.мстс, који су у блиској всзи са домаћим животињама. Пример је вуна, која се добија од оваиа и која се не сме снути. Данас се тихзабрана у всликој мсри придржавају још у планинским пределима, док им се у нижим крајевима придаје маи.с значаја, поготово због хога што вукова нма мање н v овим крајевима сс већ одавно нису видели. Међутим, колнко је раније било важно празновати ове ираздике, показује и прича, коју на.м је испричао Радоје Тешић из Врагочаниде, о жени која је на Савиндан прала веш. Прање веша и ннје, било забрањено, али међу вешом су се налазиле. и дугачке гаће њеног мужа, које cv сс везивале узицом од вуне свитњаком. Због тога су њеног мужа после неколико дана напали вуди. Бежећи, човек се попео на. једно дрво, но вукови су стали испод дрвета и режећи чекали да он сиђе. Јадник, никако није схватао због чега су га напали. Најзад се доссти да му је жена на Савиндан прала веш и да се међу вешом сигурно налази «ешто од вуне. Поче скидати део по део одеће и бацати вуковима. На крају остаде само у гаћама, но они се и даље нису померали. Одједном се досети да јс свитп.ак ол вуне, извуче га и баци. Вукови зграбише зубима узицу п одпссошс, а он, на сву срећу, остаде жив. Раније је био обичај да кад убију вука, кроз село прође обредна поворка, која на челу носи кожу убијеног вука. Поворка би ишла кроз село, од куће до куће, одакле би излазили укућани и даривали их, најчешће храеом. Вучији зев (опкројена кожа око вучије чељусти) су користили за лечење деце оболеле од кашља или урока. Дете оболело од урока би про-

Y току лета 1984. год., истраживачка екипа у саставу Крунић Радмила, Раковић Марија, Еирковић Марина, Рашевић Предраг и Рашевић Ненад, прикупила је и обрадила податке о народним веровањима на подручју Става.

47