Zbornik radova
КУЛТУРНО ЗАБАВНИ ЖИВОТ* Вашари Вашари су се обично одржавали на раскрсниди путева, односно на неком прометном месту. За време верских празника одржавали су се у двориштмиа цркава, на пример ноћни вашар пророка Јеремије, за Видовдан и сл. То су били народни и сточни вашари. Били су бројни и на њима се сакушвало више од триста људи. Поред Ваљеваца било је и Ужичана, Босанаца. Мушкарди и девојке обично су долазили коњским колима. Долазили су у живописним ношњама. Ношња се састојала од веженог јелека, вунених чарапа, шумадијског одела, опанака са каишевима. Девојке и млађе жене обично су косу завијале у пунђу, али не као данашње. Старије жене нооиле су мараме. На вашарима је свирало и по неколико оркестра. Роми оу свирали претежно виолином, басом, гитаром, „кланетом”, а често су свирали и на бубњу. Играло се и у по двадесет кола. Најчешће су се играли: Четворка, Шестида, Тамбурица, Моравац, Босанчица, Бурђевка. Редослед у колу није био важан. Девојке нису играле само до момка који оу им се свиђали, већ су играли и до старијих. Богати су играл« до оиромашних. Људи су на вашарима пекли јагањце, прасиће и остало „бравиње”. Печење је стајало на „совама”. Продавали су га. Продовали су се грнчарски и други производи, лимунада, и сл. На вашарима се тсчила рак-ија, вино, а ређе тшво. Због алкохола је често долазило до туча. Девојке су се такмичиле која ће бити лешпе обучена, а другарице су долазиле једнако обучене. Младић који је био у шумадијском оделу, имао лепше вежене чарапе, летле очешљан, био је најгледанији. Мушкарци су се и бацањем камена са рамена у два скока. Камен је био округао и није био одређене тежине. Победник је био онај који је имао већу дужину из три покушаја. Такмичили су се и у надвлачењу ужета, клипка. Девој ке су се забављале играњем у колу, шетњом оа младићима, разговарале су. Неке од њих су доносиле руч-не радове и продавале их. Разлике између богатих и сиромашних било је једино у облачењу. Ниоу се издвајали у посебне групе. На вашарима «ису постојали шатори од платна, већ су се правилп од лишћа (и грања. Казивачи тврде да су некад вашри били легаии и живопионији. Скупови за време пољских радова Људи су се обично окупљали за време жетве. На „пожишалу” је учествовало понекад и до сто педесет људи. Жетеоци су позивани из више села. Њих није позивао домаћин, већ оу их позивале комшнје. Домаћин је једино позивао комшије из свог краја.
*) Подахке о друштвеном животу прикупили су Нешић Весна и МшгајашевиЋ Мишел у јулу 1984. год.
89