Železničko pitanje : nekoliko reči na adresu ministara, narodnih poslanika, sviju javnih poslenika, trgovaca i privrednika
мм па ВА ит водити тмини Пре истини 1
мозаике
18
и о Финансиским и другим средствима, која стоје на расположењу, а по зрелој оцени свију овде поменутих услова“.
„Да би се постигао одговарајући рентабилитет капитала утрошеног на грађење таквих железница, код којих се ограничени циљ и са мањим средствима има постићи, мора се имати у виду економија при грађењу и прости јевтин начин вршења екеплоатације.“
Тако исто на интернационалном конгресу за друм= ске железнице и на ХИП главном збору тога удружења, који је држан у Лондону 1. до 4. јула 1902, год.,и на којем су учествовали и изасланици већине европских држава, између осталих било је на дневном реду и питање 0 томе „које су користи и штете од употребе уског и нормалног колосека за вицивалне железнипе.“
Референт по томе питању С. де Випећ, главни директор друштва „оостее Мабопаје Вејсе Јев СОћетттв Че Еег Утејпаџх“ из Брисла, поднео је опшаран и јасан извештај,
У истоме вели, да ва локалне железнице уски колосек има многе користи према нормалноме, нарочито у погледу трошкова за грађење и у погледу уштеде при експлоатацији.
Он утврђује акт, да су се потврдила мишљења изнета _ у томе погледу на ранијим специјалним конгресима.
Кевће 5. Нођетвоп, у својем разлагању, између осталога каже, да ни један енглески инжињер не би употребао колосек (0:76 или од 0:60 м. тамо, где ба било могућно градити железницу нормалнога колосека; али има случајева, где Финансиска средства не достижу за грађење нормалног колосека, те би се такве земље морале лишати користи од железница у опште. Вели, да се штета од претовара обично увеличава, и да трошкови извесно за то не износе много више од 10 пара по тони. У сваком случају међутим, боље је имати и железнице са претораривањем, но немати их никако.
Већина и остадих одличних стручњака заступали су уски колосев.')
5) То је све било од прилике у време, када је г. Чеда Мијатовић писао у Тртовинском Гласнику, да не треба градити железнице са уским колосеком; јер је нашао у Лондону једнога предузимача који му је то казао.