Žena

88 ВЕНА

који се такођер састоји из једног или више мотива. Ево један пример периоде од 8 тактова:

4 одељак | |отив

пене вене да јв ван Е Лав | , ; «. периода _ | | Ц

Перпода може да се састоји из имитације дела, мотива, а може да је састављена и пз два, трп, четири и више мотива, Једну имптацију мора брвувклог вно да садржи у себи, | ;

Мотив кад се први пут јавља, зовемо га узор (Модеје). Међутим подражавање главног мотива 80вемо имитација (зедиеп5). Ово подражавање може бити и верно или слободно.

Две или више (три, четири и пет) периода заједно пазпвамо група периода. Има и таких група перпода, где је свака перпода само понављање прве периоде — и има и таких група, где је свака перпјода самостална. Добра, страна првих перијода је та, што се главни мотив боље задржи у памети. Крај појединих перијода познаћомо по каденцијама; но често је остављено слушаоцу да сам разликује поједине перијоде. Џеријода или остаје у истом роду шкале или пређе кад год и са модулацијом у други род шкале,

Кад не тражимо да музичка мисао дође као“ мотив, одељак, реченица или перијода, него само павимо па то, да свако музичко дело има једну основну мисао, која може доћи или као мотив или као одељак пли као реченица, онда ту основну мисао вовемо: тема. #

Тема је она главна мисао музичког дела, која се у једном делу најчешће и најизразвитије понавља. 'Гема је виши појам него мотив у техничком смислу. Тема мора бити заокружена (иако не парађена) равумљива сама по себп и карактеристична. За тему може да послужи и једна арија или цела песма. Тема је обично у почетку музичког дела. Кад тему или поједине делове песме“ израдимо многом комбинацијом и варпјацијом, зовемо разрада теме.

Код разраде теме можемо поступитп на више па-