Žena

ВЕНА 217

И после једнога века видимо, да је Шумадија створила снажну и напредну краљевину Србију. У тој муци народној има много и женина рада и зноја.

Вароши су лакше напредовале, али у селима и селиштима требало је снаге и усталаштва, да се заведе рад и ред. И оне куће у реду кућа, и оне разбацане по брдима и шумарцима, па и оне поређане по равници чекале су жену, да она зажеже домаћи огањ, који ће загрејати домаће за прву, примитивну културу. Иако је, због силне буре, која се над њеном главом непрестанце вековима витлала, много заостала, сачувала је живу искру за душевни и стварни живот. Присебност и бадар дух нису могла ни вековна робовања убити, Права на живот доказала је жена да има одмах првих година после ослобођења, јер видни успеси нису изостали.

Народ се поче бавити трговином и занатима, а после све више и земљорадњом. Шумадија и с њом Мачва отвори велику трговину стоком, а затим храном. У овим пословима жена се није много исти-

цала, али су се познали њени прсти.

- Породичне задруге су јачале. Све што је задруга стицала и обрађивала, све је опће, све је својина свију задруга. А старешина је нај мудрија мушка глава и уз њу Одмах и главна женска глава, обично најстарија жена, која му помаже да старешује и која уређује унутрашње домаће послове. Свако знаде свој посао, па нека је и осамдесет глава у породици. У вече у разговору разређује се посао за сутрашњи дан. Ту су и редаре, које по кући редују и послужују. После вечере поседају око ватре, па приповедају, певају, шале се. Најрадије уз гусле певају, а доцније су узели и ћемане и тамбуру. Кад је светачац, имају посбла.

Осим главнога рада у земљорадњи, занату и трговини много дају на држање стоке на ливадама и по шумама. То им пружа и градиво за одело. Све што ствара сељак на земљи у стоци, долази у руке женине, да од производа створи рукотворину, којој се морамо дивити. Готово све што видимо од одела на сељаку и сељанци, све је женин рукотвор: ко-

2