Žena

182 РБ О

што зажели, дете у кога је усађено чуство милосрђа, неће лако скренути на пут злочина.

Била је у Америци једна дружина деце, која је на железничкој станици крала путницима новац из џепова. Американски судија деце, осудио је те мале злочинце, да морају на железничкој станици пазити лопове, који краду путницима из џепова новце, уједно им је представио корист тога по општу ствар, и деца су под надзором вршила тај посао са великим успехом, и била су уверена да она врше корисну ствар.

Фантазија је у деце веома јака. Један је малишан гледао, како кољу свинче, а оно дречи, па је после убо ножем своју малу сестру у врат, да види хоће ли и она дрекати. Неко је дете слушало у школи предавање о распећу Христа, па је после покушало да то изведе са својим малим братом.

Примитиван човек воли да се претвара, па и дечија лаж налази свог извора у примитивности, Ову дечију наклоност помажу на жалост веома често и родитељи. Чим дете опази да и његови родитељи макариу најистинијој ствари не говоре истину, зло је готово. Запажено је. да дете које не лаже, неће ни красти. Види се, да је народ био добар посматрач, кад је изрекао: — Ко лаже, тај и краде.

Дете има у главноме природни нагон да буде свирепо. Место да васпитање поправља, родитељи често — наравно нехотице, неразмишљено раде у противном правцу. Буде н. пр. да се омаци мачка или окоти кучка, укућани не могу све да задрже, а немају коме да их даду, па их тада обично баце у поток или реку. То често чине родитељи да деца виде или да дознају о томе. Дете неће у томе видети никакве друге разлоге, него само свирепост, а то је рђав пример. У Француској уче децу у основним школама „о заштити животиња“. У Енглеској бивају награђене најбоље задаће о заштити животиња. Свирепости се учи дете прво на животињама, јада кињи муве, тамани тичија гњезда и слично. Треба развијати осећаје и према животињама и према људима. У основној школи не треба да буде главна задаћа да дете што више научи, него треба да даде детету здраве, моралне погледе. Занимљиво је, да деца не воле многу науку из религије, јер не могу да је схвате. Она им је филозофија далека. У моралном погледу треба децу ва-

аеро ваз

а