Žena

240 НЕОБОРА

разума и друштвеног благостања. Због тога друштво треба неодложно и без речи да дејствује строго и доследно, трпајући болеснике у нарочите заводе за пијанице док се онде не поправе.

Није лако водити борбу с незнањем. Народ ће се најбоље задржати у добру ако се просвети у духу хришћанске и истинске љубави, поткрепљене чињењем добра на делу. Прост народ. то је народ чист и мало искварен. Њему и не треба врло много па да остане тако чист. Проповед љубави и самспожртвовање на самом делу, то задобија народ, и може да га одведе куда се хоће. На жалост, истините речи љубави и добро дело — то су ретке појаве...

То треба казати и о просвети. Просвета је велика ствар. Опште образовање такође је похвална ствар, само не на празан желудац. Треба учити народ, треба га изводити из мрака незнања; али га најпре нахранимо и дајмо му да се одмори, одахне. Код нас на жалост и ова страна живота не стоји баш најбоље.

Није ствар у томе што ће народ бити писмен, већ у том што ће писменошћу својом доћи до знања која ће му бити корисна. У школи је потребно да се не учи само читање и писање, већ у главном да се ђак научи, како ће се најбоље користити оним радом, коме ће требати да посвети цео свој живот. Сама писменост у овом случају не треба да је циљ — већ средство.

Као велике факторе у борби с преступношћу треба урачунати и заводе за васпитање и образовање. Још и сад наше гимназије даве децу бесмисленим изучавањем непотребних мртвих предмета који нису ни за шта.. А живот износи све нове и нове захтеве које сувремена средња школа није у стању да задовољи.

Пре свега сва деца нису подједнако даровита. Јер ве једноме даде пет талената, другоме два, а трећем један. Деца која су без талента не могу да иду упоредо с даровитом децом. Отуда природно излази то, да је много званих а мало избраних. Искуство животно дели сву децу на две категорије: на нормалну и на заосталу, а заостала се опет деле на заосталу и недисциплиновану, непоправљиву. Тако их дели искуство земаља које су од нас културније и које су у том правцу већ учиниле понешто. Међутим су наше гимназије све за све.

5