Žena

ЖЕНА | 289

— Лепо! Црквени сабор у Никеји 325. године, дуго се препирао о том питању. Да не дође до неизвесног гласања о томе, има ли један бог или два бога, него се споразумеше тако, да даду упола право и једнима и другима. Утврдили су олако, како данас пише у „вјерују“. Са богом оцем било је лако. Он је једини бог, сведржитељ, творац неба и земље и свега што видимо и невидимо. То је чисто. Једини творац свега, ту не треба даље. Али су морали допустити и

противницима да додаду, како је и Христос бог, јер

је син бога оца а рођен од пречисте дјеве Марије.

— Дакле о томе није Христос причао 2

— Није дете! М кад је на овај начин створено два бога, није било тешко створити и трећег. А било је доста беспослених отаца, који су имали времена на измишљавање. И они протурише у цариградском сабору 381. године, да украсе „вјерују“ са новим богом, богом духом светим.

— Све лепше за лепшим, чико.

— Тај бог дух је треће лице божанства, он је бог са нарочитом задаћом, он оживотвара. Но било је веома тешко одредити исход св. духа. Излази ли он само од бога оца2 Ако је тако, то умаљује Христово божанство. Ипак су надгласали они, који су тврдили да дух свети излази и од бога оца и од бога сина, али је и бог дух раван и оцу и сину. У том питању св. духа трајала је и после тога борба, која је текла још у ХГ веку. и

— Волем чико што све то знам.

— У то доба, дете, дође до нарочите оштре

борбе између истока и запада. Борба је била поли-

тичка, тицало се власти и силе и наравно економске

превласти. У прво време су сваког епископа називали папом, ал су тражили у Риму да само њихов епископ буде папа и први. У Цариграду нису на то пристали поглавито из политичких и економских интереса. То је довело и до цепања у вери. Али се нису зауставили само на томе, дал да папа буде први или раван дру-

гима, него увукоше осим мањих питања и питање о

исходу св. духа. Источна црква остала је при старом

вјерју: дух свети исходи од бога оца. Римска црква.