Zenit
Kandinskova urne tnost: Perspektive nebuloza perspektiva haosa. Analiza haosa (ako je moguće reći), haosa iz koga se rada konstrukcija. Dubina, muzikalnost, duboko bru jan je i nastajanje. Slikanje sržj dinamike, Klice koja se rađa, Njeno rastenje, Beleženje simfonije iz koje izlazi novi svet. Kroz muziku probija konstrukcija. Uništavanje stare materijalnosti je izvršeno, Nove forme su tu, U f i 1 о z о f i j i; Pitanja koja nisu vise pitanja četvrte dimenzije. Potvrde toga i u telepatskira pojavama, Pa onda; uticaji duha, elektrona, magnetizma, I teorija о sadašnjosti. Po Bergsonu nema sadašnjosti, Jer kad se i izgovori „sadašnjost" to je trenutno raakar zastajao a život ide đalje. Dalje teče reka života, Međutim genialno intuitivno konkordiranje svesti momenta i dinamike; genialno-intuitivna estetizacija dinamike u momentu skoro nemoguće ili bar za najveći deo ljudstva bilo bi fiksiranje sadašnjosti. Izgleda da je fiksiranje sudiišnjosti moguće pomoću kinematografije, pronalaženjera novih odnosa ~okultnih“ pa posledicama teorije relativiteta i verujem pomoéu dejstva radiuma, (Kao sto se vidi ja nabrajara, ne ulazim u pojedinosti. Ovo je samo skica za jednu vécu studiju. Za sada, potsetnik više za one koji ne osećaju i ne znaju, da živimo u vremenu čuda. Kada se priprema dolaženje trećeg carstva.) Najzad; teorija Einsteinova obara naučne podloge našeg svatanja, formalnog, naučnog i materialnog konstruisanja sveta, Rezultati te revolucije u nauci. I u svatanju, U našem životu uopšle. Ne a se malo jromisli nato! Nesto sto treba naglasiti i posle dublje ispitati: teorija reiativiteta se najpre pojavila u umetnosti, (Umetnost ide ispred svega.) Sam Einstein, inače izvrstan muzičar, mogao bi i trebao bi, da priča о uticaju umetnosti, Î о izvesnim dodirnim tačkama, Umetnost je predosetila i u glavnome izvarila taj pokret uniyerzalnosti. I kosmičko kretanje, Umetnost je izrazila dinamiku i muziku kosmosa. Einstein potvrđuje, unosi dinamiku u n a u к u. Raširuje smisao. Učin je kosmičan. Političke i socijalne konzekvencije ovih otkrića čuđesa, atmosfera čuda dinamika, Spiritualni i politički transformizam imaju veze, Tiče se i jedno i drugo čoveka. Tiče se nada, težnja i verovanja - svih vekova i generacija: upravljanja sudbom čoveka i njegovo dobro. Najčešće utopija, u izvesnim vremenima realnost, Zavisi od velikih i od prilika, Današnje su prilike odlične, Onaj i onaj itarod, zemlja, koji bude svatio današnju atmosferu, njenu kvintesenciju, koji bude video uzajamne veze, koje će za njega postati element za jednu novu nauku rukovodenja sa ljudima, taj će postati gospodar sveta i njegov spasioc, Taj će razumeti delovanja „nepoznatog gesta", moć radiuma, važnost predosećaja, umetnosti, važnost otkrića kao Eincteinova, i kinematografije kao sredstvo vladavine,*) U opšte sve ce za njega postati deo novog urectenja brusiva, i odnosa između Ijudi, Odnosa i temelja gde i kosmos ima svoju ree, Kada intelektu, duhu i duši trebaju materijalne podloge i kada se one, te podloge javljaju bas ~u zgodan cas"
onda nastaju nova doba; Renesansa, (Otkrića Amerike, štampanje i t. d.) Гако danas; Nova Renesansa. Kosmika. Mogućnosti koje sadašnjost krije u sebi treba svatiti, osetiti, To je svest о atmosferi u kojoj se kreéemo, Putevi kojim ćemo ići nastaće sami. Mi pripremamo veliku budućnost, Budući će nas, sasma sigurno, nadmašiti. Ali i naša je uloga teška i lepa. Herojska i mučna, Naše je da osetimo, izrazimo (da predosećamo], da kličemo i pevamo; atmosferu čudesa, Zvliracle, Miracles,
О tome biće još reči povodom knjige Mierendorffa: Haette ich das Kino?
У албум Саве Поповића
Станислав Винавер
- Београд
Звезде На свакој звезли милиони топова. Они ћуте већ милионе година.. •.. Сада ћо опет да отпочну паљбу. Куле Сатови на кулама појурили су у напред, Ветар иеки луд дува у напред на казаљке, Шта ли ће рећи ђаци Основне Школе И њихов учитељ Јован Недељковић Кад дођу у »Познавању Природе« До описа часовника? Рибе Рибе су биле страсна створења Мудрих огњева. Оне су свирепо кажњене. Но мора he се опет претворити у пожаре Кроз које he летети безумно радосне ржбо.
Aetas ultima
Georg Kulka
~ Wien
Sprossende Ode (Reim verheert sich klimpernd), Stunde solcher Zurückkehr, sollst du hoffen, Schwefelgelbe Schlüfte ersticke bälder Wilde Resede? Pulse des Boten, Zweiller, wann ihr horchtet, Schütteln dichter Planeten eurer Richtung; Wer mit mir auf dem Hippogryphen flog, der Kennt die Verheissung, Schmelzen die Bleikammern der Lüge schimmernd, Sehn sich törig die Fili, plump Battuten, Zuckt die alte Kralle ïschariots jüngster Löhnung und Lust nach Alle verwesten nähren die verhüllte Brust des Lichtes und über den Kanälen Thront noch blindlings Sinn, der Revolten Wille: Aurea aetas.
3