Ženski pokret
а њена психичка структура je наравно истоветна, али нити њихов заједнички интерес нити њихова психичка структура је таква да може код жена створити истоветност у гледиштима о политичким и социалним питањима. И жене се разликују у својим гледиштима као и људи. Хоће ли једна држава бити монархија или република, парламентарна или непарламентарна; у каквом ће односу бити црква према држави; хоћемо ли подизати индустрију или земљорадњу; хоћемо ли водити политику слободне трговине или заштитну итд. у томе жене ће се разликовати као и људи. Оне немају таквих специалних интереса који би их држали трајно при заједничком раду. Њихови интереси су интереси једног члана друштвене заједнице који је правно и социално, нарочито економски запостављен, али не као једна социална група већ најпре као пол (као жена и мајка) а затим као члан који је иначе интимно везан за целокупан социалан живот, за све социалне супротности и хармоније које постоје. Наиме, најпре жена је због своје улоге коју има као пол (као жена и мајка) под датим социалним условима и психолошким диспозицијама стављена у потчињен положај. Тиме нећемо рећи да је пол био главна детерминанта, узрок већ само услов. Жена као пол не мора бити потчињена ! али она као пол под извесним социалним условима и психолошким диспозицијама, може бити, могла је постати и, као што видимо, постала је, бар у једном историском периоду потчињена. Затим, жена је, као члан породице, као стуб породице или бар као један од стубова породице, равна човеку, ако не и над човеком, ступила као и човек у све социалне односе дакле и у све супротности и хармоније друштвене. He мари, ако она не ступа у већини случајева у већини земаља у не посредан дотицај са свима тим супротностима, она доживљава онако исто ако не и више све јe друштвене супротности и стварно, резултат је се тиче исто тако као и човека, A то је главно. Као што мије породица изолирана од социалног живота, исто тако мије изолирана ни жена. И тако, као члан породице, она има да стане ма страну једне од политичких и социалних концепција, једне партије. Оме ће поступати као и човек не разликујући се у битности од њега. Она је дакле
244
Женски покрет
7 и B'-