Ženski pokret

2. А затим, пије свеједно у ком ће обиму жена добити право гласа, да ли ћe добити активно и пасивно и у коме обиму ће их добити (опште или ограничено). Може се десити да жена добије право гласа и активно и пасивно, али у таквом облику да је практично у опште искључено да има у изгледу ма какву корист, ако би ступила на изборе са својим кандидатима. На пр. кад би под системом општег права гласа мушких добиле само жене са факултетом или чак и са средњом школом ц са великим цензом, она не бм имала изгледа да добије ма где ма у ком изборном округу свога посланика ако би важио систем већине; а један безначајан број, ако би важио пропорционални систем. Такав случај бп престављао пема сумње, крајње негативан случај по жену. Крајњи позитиван случај пак бп био кад бм жена добила опште право гласа и активно и пасивно као и човек. Онда доиста може да се постави питање да ли јој је корисно да се појави као једна политичка партија. Она онда има у изгледу од прилике исти број гласача исти број посланика колики и човек. Са толиким бројем посланика зар она неће моћи брзо да постигне изједначење са човеком? И зар не би било и од опште користи што би се тиме једним махом решио низ питања. Речју зар неби било нарочите користи по жену да тако поступи? 3. Ми смо видели да интереси које жене имају да бране не дају основа за једну партију. Да ли они дају бар основа за једну привремену политичку организацију. Политичким средствима могу се решавати у првом реду питања политичка или питања правна, а тек у другом реду питања економска и социална уопште. Треба дакле да испитамо какве су природе она питања која се тичу жене и која би ушла у програм привремене организације. Та питања су у главном правне и економске природе. Жена је запостављена у правном и економском погледу. Али та правна питања су кад се апстрахују њена политичка права (јер их је већ добила и више нема да се бори за њих) из области приватног права и такве су природе да носе карактер функције или симбола њеног економског положаја; или то су за тим питања која су по својој природи питања државне организације. Да ли ће жена бити

7 и 8

Наша аикета

247