Ženski pokret

знаће његове потребе и тако ћe се развити код ње једна особина кojy човек нема, a то је: способност да позна човечију душу, да разуме његове потребе. Отуда имамо ово: човек је рђав психолог. Док је жена за њега једна вечита загонетка, дотле жена чита из човека као из отворене књиге, врти га и обрће као једну марионету, погађајући увек тачно, кад који конац ваља повући. Човек је и рђав васпитач. Док је настава била искључиво у рукама људи, у школи се чуо само плач и батине. Жена је унела више човечности у наставу. Она је умела, да забави децу, и да учини, да учење, од кога је човек направио .мучење, постане за децу забава и игра. Ни до данас људи нису успели, да политику и дипломатију дигну на ступањ једног озбиљног, објективног рада. за њих је политика још увек једна дечачка игра, кад није проста шпекулација. И у политици и у дипломатији, они виде само оруђе једног прикривеног рата, који се не води оружјем него сплеткама и подвалама. Код човека, чије је главно поље рада неорганска мртва природа, способност анализе развила се више но остале. Код жена, које својим радом утичу више на органску природу, развила се опет интуиција, више него друге особине. Да би могли разумети психологију једних и других, нека нам се дозволи, да у неколико речи изнесемо општи развитак човечије свести. Да се тај развитак разуме, ваља се прво ослободити оне старе заблуде, да су наше представе конкретне. Конкретна је ствар једна сложена многострана ствар, која има своју целину и делове, спољашност и унутрашњост, величину, облик итд. Пошто ми не можемо никад у једној јединој представи све то осетити, ми не можемо ми имати конкретних представа, ми добијамо сликусамо једне особине неког предмета, и тек. комбиновањем тихапстрактних престава ми долазимо до више или мање конкретног појма о некој стварн. Прво што видимо кад неки предмет погледамо, то је: слика његове целине. Та прва представа, којом долазимо до свести о целини неког предмета, а не видимо његове делове, зове се: интуиција. Благодарећи њој ми можемо замислити

210

Женски покрет

7 и 8