Ženski pokret

целину без делова, и ако у природи не постоји нигде целина без делова. На тај начин долазимо и до појма о врстама. Мало дете не долази нпр. до појма о коњу, тек онда пошто добије неколико конкретних престава разних коња, из којих издвајањем заједничких особина долази до апстрактног појма о коњу. Оно долази до тог појма одмах у првој својој престави. Како оно у тој представи ништа друго не види, до оне најопштије контуре коња које су код свих коња једнаке, оно Ке добити од њега једну потпуно апстрактну слику из које неће много сазнати, али ћe пo њој моћи познати, кад другог неког коња види, да је то коњ. Пре него што приступимо посматрању појединих делова неке целине, ми ћемо прво осетити однос у коме тај део стоји према целини у којој га видимо. Кад нпр. с једног брега посматрамо војнике како се вежбају, ми ћемо прво видети поље, па ћемо онда приметити редове у којима су војници постројени. Ако су војници и сувише далеко од нас, ми нећемо ни видети, како они изгледају. Ми ћемо имати једну представу од њих али у тој представи доћи ћемо до свести само о томе на коме се месту они у пољу налазе. Имаћемо дакле само представу односа, а не представу предмета. Видећи само односе ми ћемо моћи само односе и замислити, и тако ћемо доћи до свести о чистим односима, До слике самих делова, или појединих предмета, доћићемо најпосле, кад будемо нарочито посматрали сваки део за себе. У оном тренутку кад посматрамо један део, видећемо само њега, а не и целину са којом смо га први пут видели. Пошто смо га први пут видели у једној целини, ми ћемо слику, коју од њега добијемо увек везивати за ону прву слику целине, и видећемо у њему само један део те целине. Али што га будемо више посматрали, њихова ће слика све више потискивати ранију слику целине, док најпосле на њу сасвим и не заборавимо. Ми ћемо сад у њему самом видети једну малу целину, и тако ћемо доћи до свести о његовој индивидуалности. Гледајући га тако самог за себе ми нећемо више моћи опазити односе у којима је он стајао према целини, али ћемо -зато обратити већу пажњу на његове личне особине. Ако опа-

7 и 8

Benjamin Kidd The Science of Power

211