Ženski pokret

Сједињавањем свих ових специјалних особина човека и жене добија се једна дивна целина, у којој они своје недостатке допуњују, а способности удружују, искоришћујући их као своје заједничко добро. „Дубоко осећање, отмени такт, интуитивно осећање истине и правичности, које је својствено жени, по речима чувеног психолога Вундта, допуњује не може боља бити, јасно расуђивање, разборито мишљење и енергична воља мушкарца“. По својим природним особинама муж је способнији да жену учи, а жена да мужа васпитава. Он утиче на разум и развија карактер, а она утиче на осећање и развија такт. У домаћем животу мужу као природно припада стално спољашња, а жени унутрашња брига. Без сваке је сумње, дакле, да ова природна разлика и супротност душевних особина једног и другога пола улива тежњу за њиховим сједињење!«, како би на тај начин један другом надокнадили оно што им недостаје. То видимо између осталога и у томе, што мушкарац код женске увек тражи и више цени женственост, а лепи пол код мушкарца, на против, претпоставља оне особине штo мушкарца карактеришу. Сем тога, саосећање у радости и тузи, које представља такву потребу наше природе, да је срећа непотпуна ако нема с ким да се подели, а тугу је лакше сносити уз саучешће пријатеља показује такође један природни основ за сједињење полова, пошто се тим начином указана потреба природе најпотпуније, подмирује. Ако сада све побројане особине оба пола спојимо у једну органску и хармоничну целину добићемо представу о узајамној вези између личности разнога пола у брачној заједници. Са своје чисто спољашње стране брак је извршење основаог природног закона у сједињавању полова, у задовољавању телесне потребе човекове. Но то задовољавање органске полне потребе, која се јавља обично са полном зрелошћу организма, не исцрпљује сву садржину и појам брака. Другим речима, само телесно сједињење полова није брак, већ се захтева у исто време и задовољење њихових психичких потреба. Код човека, као разумно-моралног створења тежња за сједињењем пол ва стоји под непосредним утицајем срца и разума, претварајући се тим начином у свесно, разумно и слободно осећање љубави. Ова тако звана полна љубав код човека може се руководити разним мотивима приликом свога реализовања, што зависи од

136

Женски Покрет

5 п 6