Ženski pokret

свој глас у одбрану жена које, напуштене од мужева, не смеју се пре удати, јер им то црквени закони не допуштају. Исто тако, он тражи да се допусти људима и женама ступати у брак и више пута него „само“ три пута; та нашто „возбрањавати да се људи на божји свет плоде и рађају, и Бога славе и познају“. И зато он предлаже „на расужденије" и Богу, и цару, и епископу, и паметним људима, да укину све те законе који на ма који начин спутавају стварање нових генерација, као да озбиљно прети опасност да овај свет остане ненасељен. А да би девојчице постале једног дана добрематере, морају се лепо васпитати и просветити. „Нек се не узда један народ никад до века к просвештенију разума доћи у којему жене у простоти и варварству остају“. Тај поклич Доситејев јесте у исти мах први поклич у корист просвећивања жена који се чуо у српском народу; стога српске жене, које се данас у великом броју такмиче у погледу образованости са женама најкултурнијих народа, гледају у Доситеју Обрадовићу свога првог заштитника и просветитеља. Ма да је Доситеј знао да ће његово мишљење о просвећивању жена наићи на велико негодовање и исмевање, он ипак износи даље цео план, за тадашње време доиста јеретички о образовању женске деце. И за њих, као и за мушкарце, треба подићи школу где оне „од пете године возраста до дванаесте сваки дан, крамје недеље, два часа пре подне, а два после подне ваља да проведу“. Ту им треба предавати историју, географију, логику и моралне науке, наравно само на њином матерњем језику. И ако бисмо ми данас могли много шта приметити том плану, он је за Осамнаести Век и за наше прилике изгледао велика и смела новина, и Доситеј, уживајући већ унапред у његову остварењу, узвикује: „Нека сад сваки себи представи каково би благополучије било имати такове кћери, супруге и матере!“ Као доказ да се жене добро васпитане и просвећене не разликују ни по уму ни по срцу од мушкараца, Доситеј наводи пример мудре Аспазије, чији је ученик био филозоф Сократ, као и пример енглеске краљице Јелисавете, своје савременице, руске царице, Катарине Друге, и других славних жена. А што год се буду у већем броју просвећивале, у толико ће се више и међу њима јављати узори свих врлина.

184

Женски Покрет

5 н 6