Ženski pokret
врсту од врсте, друштвене групе од других група, али зар човек не може да пређе преко тих граница и да сиђе у дубине живота, човек са свешћу о тајни космоса, тајни живота? И зар из самог тог живота не избија сам из себе један елан пожртвовања за друге! Нека је то само једанпут у животу, али то је потпун и истински живот! Кад се овако посматра ствар, онда је наша дужност према гладнима у Рисији, истовремено и наша дужност према недаћама у нашој средини. Ако умемо да помогнемо Русе, ми ћемо умети да помогнемо сами себе. Али ми морамо констатовати да је данашње друштво у великој моралној кризи и она је од свега другог најопаснија. Богатство, моћ, уживање, то су циљеви данашњег човека! И због тога ће песимизам можда опет преплавити свет као што је некад, и овај ће бити дубљи него ранији. Али ипак не треба губити веру. Морално падање налази границе у отпору класа које раде, чији интерес опстанка је такав да обуздава тежње богаства, моћи, и уживања. Затим бесмислено је имати такве циљеве са гледишта културе; и унутрашњи наш нагон их не трпи. Морално опадање налази границе у особинама културним и моралним које представљају историјску тековину модерног човека у пркос њему самом, независно од његове свести. Регрес је могућ у друштвеном животу, али он има, узевши људско друштво у целини, једну границу у суштини нашег бића, у његовим потребама да се развија и да постаје хармоничним. На крају крајева то је можда само једна метафизичка тенденција живота да се облачи у више форме. И можда историја филозофије и социологија, да би доказале непрекидност прогреса, морају да заврше једном метафизичком поставком. Верујући у могућност Доброга ми апелујемо и овога пута на оне успаване снаге љубави у нама да помогнемо милионима Руса, који стоје пред неминовном смрћу. Тиме истовремено апелујемо да подигнемо сами себе и да се уздигнемо у овом питању, као и у свима другим, на опште људско гледиште.
Д-р Ђорђе Тасић.
206
Женски Покрет
7 и 8