Ženski pokret
олакшица, што им је матерњи језик српски језик, а и што има и понешто интелигенције, која хоће и почиње да ради на томе пољу. Beh тамо има неколико муслиманских женских задруга. Води се, и ако мала акција, да се те сироте запосле. Има и њихове женске дечице, да иду у школу, а потпомаже их и издржава културно друштво „Гајрет", које је отворило дом. муслиманских ученица средњих школа у Сарајеву и Мостару. Има их сада чак и у гимназијама, где иду заједно с другарицама других вера на предавања. У претпрошлом броју „Илустрованог листа“ у Београду могли сте видети и њихову једну слику где су забележене као питомице „Гајретова“ дома (конвикта) у Мостару. Али поред свега овога ипак је то врло мало, кад сг узму у обзир тешке прилике и велик број ових сиротица и бедница, које су врло заостале, и крајње неписмене. У Босни су још готово све културне институције конфесионалне, па и „српске“ женске задруге су чисто православне, а хрватске су чисто католичке, које раде и делају без икаквих додирних тачака, и далеко је дан када ће те институције постати наше заједничке, где he се вера искључити, па ћe моћи да ту ступају и муслиманке. Већ смо пре споменули да је друштвени живот муслимана такав да су жене растављене од мушкараца сем родбине. Ова околност грдио отежава рад интелигентних муслимана на овом пољу, јер немају пута и начина да раде међу женама, док би, то много лакше и много успешније могле да раде жене православне и католикиње, јер оне имају увек потпуно слободан приступ својој сестри муслиманске вере, а бар у Босни, Херцеговини и Санџаку могу се лепо српски да споразумеју. Нова времена и нови живот учинио је да се почиње да гиба и наша муслиманка и да и ова прима начин живота, какав захтева ново време. Прилике у исламском свету учиниле су некада, да су се могли да развију и накалеме на исламске прописе, који нису сами по себи толико женантни за жену, и сви ориентални монголски и персијски обичаји, који су скучили слободу муслиманке. Потреба новога времена чини да се ти обичаји почињу да мимоилазе, да се газе и замењују новим и савременијим. Можда да није било рата и од њега настале беде, не би још за дуго питање муслиманке код нас постало актуелно и
216
Женски Покрет
7 и 8