Ženski pokret

сталности разбија по нашем мишљењу, о унапред утврђено душевно и економско јединство, на коме се заснива данашњи брак. И сва друга решења, која иду у прилог тешкоћама између позива и брака, особито у градским односима, једва ако су даље допрла од стадијума теоријског излагања. За почетак прелазног времена, какво је наше, не треба ништа више ни очекивати; развиће, као што је ово тако тешко продире у данашње друштвено уређење, иде трудно и полако напред. Ми ћемо брзо скицирати разне предлоге решења; немогуће је испитати могућности њихове примене, јер свака поједина тачка значи читав програм. Треба већ једном мислити и на умножење и извођење заштите. Треба испитати и зграде у којима станују читаве заједнице, кућерке и селења. Материнске ренте, премије, осигурања позвана су да учине оно што је најважније. Те ничким проналасцима за рад у домаћинству, данас још тако занемареним, мора се поклонити већа пажња. Рационалније, можда упрошћеније вођење куће треба да иде напоредо. Колико се најбоље снаге данас изгуби у педантном и ситничарском мучењу! Нарочиту пажњу захтева питање, да ли за сада не би требало завести у индустрији и трговини полудневни рад, т. ј. да ли жена не би могла да ради, можда 4 часа дневно, у свом позиву. Кад би жене биле на врху великих индустријских предузећа, онда би се таква предусретлшвост сасвим могла замислити Сетимо се оног страшног олакшања, које је већ донео, на жалост опет нападан, осмочасовни рад толико оптерећеним индустријским радницима! Без сумње, да ће се временом појавити и нови, данас можда још сасвим непознати женски позиви, у којима ће се нарочите духовие и телесне способности жена тражити. И једно друго постављање људи према разним врстама позива неће се мимоићи. Можда ће будуће време чудновато коснути то, да је јак човек некад био запослен као разносач депеша, као трамнајски кондуктер, као чиновник на шалтеру! Друго васпитање и стим смо дошли до најуспешнијег предлога решења помоћи ће да -се створе нови - погледи. Не треба сматрати дечка и девојчицу још од малена као два основна различита бића, од којих се на једној страни улива Јуначки и заповеднички дух, а на другој као противност пре-

2

Позин и брак

57