Ženski pokret

Ова усамљеност посред многољудних вароши, ова усамљеност чак и у кругу пријатеља и другова буди у данашњем човеку болесну жељу да се хвата за илузију „сродне душе“ која, природно, припада бићу другог пола, јер је само лукави Ерос у стању бар пролазно — да растера таму усамљености. Можда ни у једној епохи усамљеност душе није се осећала са таквом оштрином и упорношћу као наших дама. Друкчије не може ни бити. Изгледа да је тама баш тада најнепробојнија кад се у даљини рађа светлост... Посведневни догађаји које проживљујемо или ми лично или наши најближи и најдаљи познаници и пријатељи, безброј сексуалних комедија, драма и трагедија које се одигравају не само по варошима и варошицама него и по селима и дневни листови нас о томе бар ревносно, ако не савесно, информишу непобитно потврђују и то; „да се на целом путу историје човечанства не може наћи ни једна епоха у којој би полни односи као мафиском снагом на себе управљали и у себи сједињавали толико милиона измучених погледа“. Зар је могуће да и нас саме давно већ није почела пећи као усијано гвожђе неумитна истина да је сексуална криза коју данашњица преживљује и обимнија и дубља него икад досад и ako можда нас лично није ни окрзнула?! Човечанство је збиља нарочито тешко преживело сексуалну кризу у епохи Ренесансе и Реформације. Али у тим великим данима када је „светао сноп зракова нове духовне културе својим бљештећим бојама обасипао монотону, сиромашну садржину живота средњевековног, изумирућег света, ипак је само сразмерно мали део људи доживео сексуално-моралну кризу. Бројно најзначајнији слој тадашњег света, сељаштво, било је у сасвим незнатној мери додирнуто овом кризом, то јест само у т лико у колико се извршио преображај основних и економских односа у покрету који се тромо и дуго провлачио кроз столећа.“ Затим је човечанство проживело још неколико столећа, донекало и злокобни светски рат и природно: „Друкчија је слика која нам се јавља данас. Сада сексуална криза није поштедела ни сељаке. Слично заразној болести, која не зна за ранг и сталеж, она се баца из замкова п вила у пусте станове радника, завирује у мирна месташца, продире и у најтупља села и тражи своје жртве исто тако у

72

Женскн Покрет

2