Ženski pokret

векова, сасвим природно да позив и брак заједно везује, тај захтев за жене је нешто сасвим ново, нечувено, читав проблем, чије унутрашње, како изгледа нерешљиве, противуречности наша генерација неће моћи решити. С тим је готово речено, да је немогуће за 20 минута, колико имамо на расположењу, ту тему потанко расветлити; морамо се задовољити да бацимо на њу неколико светлих искрица, да задржимо неколико мисли и размишљања. Под позивом разумемо данас онај човечији рад, помоћу кога човек зарађује, и то што је од нарочите важности за расправљање нашег питања новац зарађује, дакле куповну моћ. Човечији позив не зајемчава само измирење свакодневног животног издржавања, него му даје могућности, да прибави себи благостање и имање, да за новац у замену набави она добра за живот која му се чине потребна. Тако данас, са чисто економског гледишта посматрајући, изгледа нам позив. Ми сви знамо да тако није увек било. У прошлим вековима није се знало за потребе данашњице. Главно занимање човечије било је, у то доба, одржавање свакодневног живота. Економски процес развијања отргао је човека рано од куће и пољских радова. Оно што се пре како било у кући производило, развило се доцније као врста заната. Нове потребе изазивале су нове занате, и обратно, рад се све више и више специјализирао; многоструки позиви пружили су људима хиљадама могућности; ненаслућене способности пробудиле су се, изазване су, искоришћене су код мушкога пола; нови односи између људи и између држава постали су. Жене у том развићу имају незнатног и већином пасивног учешћа, јер њима беше забрањено опште образовање, а пре свега свако образовање у циљу самосталне зараде за живот. То се није случајно дешавало. Категоричка реч „жена припада кући и то само кући“ не одговара духу братољубља. Јер само тим искључењем женског пола из привредног живота, које је хиљадама година моралисањем и насилним средствима одржавано, могло се десити, да, док се радна снага мушкараца одавна цени као економична, дотле све жене укупно раде без сваког цењења и признања. А то значи по нашој предходној дефиницији, по којој по данашњем схватању о позиву појам позива је везан са појмом зараде, да позив домаћице није

2

Позив и брак

51