Ženski pokret

доба, Г-ђа де Графињи, рекла je за Французе, да су они постали y тренутку кад je Творац од четири основна елемента, ватре, ваздуха, воде, и земље, био створио тек прва два: ватру и ваздух; тако да су свега та два елемента ушла y њихов састав. Француз je лак и ватрен. Он je заузет сам собом; гори за свој рачун; и не остаје му ни сувишног интереса ни сувишне снаге да озбиљно обраћа пажњу на другога и на друго. Он с тога не стигне да уради ствари на време; за то му je Лафонтен, као што смо горе чули, рекао: Rien ne sert de courir, il faut partir à point. Он после y најбржем темпу и врло радикално сврши са стварима; али y почетку он ствари пушта да теку, и прави досетке онде где би Енглез и Немац засукали рукаве и прегли на поправљање. Изгубљене судбоносне битке, неред y држави, страшне финансије, неправедне порезе, државни удари, он ce с почетка за све то свети само сатиричним песмама и досеткама. После указа опата Тереа, министра финансија, који je банкротски свео државну ренту на пола, Француз не предузима ништа; но те вечери, y позоришту, како су гледаоци седели јако стешњени, један од њих je довикнуо: „Камо нашег доброг опата Тереа да нас овде сведе на пола!“ На то су ce сви смејали, пљескали, „и сутра дан je Париз био утешен за државно банкротство". Нико, на годину дана пред Револуцију, нико 1789 године, није y Француској веровао да ће Револуција доћи и успети! Француска жена осамнаестога века такође je била начињена само од ватре и ваздуха. Тако ce то сјајно друштво, које je сјало као злато сто година, одједном угасило, као они жарки заласци сунца y тропима, нагли, кратки, после којих одмах долази дубока ноћ, без сутона. Мени ce још ово аристократско друштво и његова судбина често јављају y овој слици: на великој широкој реци, на каквој Ниагари, плови дивна, дивно окићена и осветљена лађа; лампиони, свирка, песма, игра, весеље, богато, свечано друштво, које je изгубило осећање за место где ce налази, за време које лети, за опасности које ce на хоризонту помаљају; капетан, крманош, други часници, сви су напустили своја места, и придружили ce весељу. Нико не види брзаке, који наговештавају, na после јасно показују да ce лађа приближује огромном водопаду, провалији; и онда одједном, лађа и људи

3

Француска жена XVIII века

113