Ženski pokret
Етика je од времена свог првобитног постанка утицала на стварање брака. Она ce прво јавља y виду забране полног општења између крвно сродних лица; доцније je видимо да y виду норме означује брак као једино дозвољену форму полног општења; свако мешање полова ван брака жагосала je као зло, као поступак недостојан човека као свесног и разумног бића. Многи мисле да je етика прехришћанског доба била од слабог утицаја на регулисање сексуалног живота људи. За то ce сматра, да су стара грчка и римска друштва била легло полног неморала, да су то била друштва без икаквог моралног компаса. И заиста тако би ce морало мислити, кад ce разгледа развратни живот појединих историјских грчких и римских личности, и кад ce зна, да je скоро сваки трећичетврти Римљанин имао, поред своје жене, конкубину, a Грк хетеру. И сам je Демостен једном рекао: „Женимо ce да би имали закониту децу и верну чуварицу домаћинства; имамо конкубине за свакодневне услуге, a хетере за љубавна уживања“. Кад ce зна да су неке хетере, нарочито y доба Перикла, постале врло утицајне па чак и славне личности (многима су дизани споменици), могло би ce закључити, да je ванбрачност са гледишта етике тога доба била обична појава и да су ванбрачне женске биле y неку руку повлашћени сталеж жена. Ta иста етика није осуђивала ни ванбрачну децу. Толико слављени Хомер био je ванбрачно рођен и није му ce знало место рођења; седам грчких вароши отимале су ce о част, која ће од њих бити проглашена његовим родним местом. Тако исто ни Ромул ни Рем нису били рођени y браку, па су ипак постали легендарне личности код Римљана, који им приписују стварање Рима. Ипак, поред свега тога, етичко гледиште на брачност и ванбрачност није било тако безначајно. Већина грчких филозофа излажу своје принципе наслањајући ce на етику, a неки y томе иду и y крајност. Тако je Марко Аурелије, један од знаменитих стоика, прибележио овај мали доживљај Диогенов. Затекне Диоген неког неваљалца с туђом женом, те гa упозори аз то није часно. Но овај му одговори, да су на основу природног закона жене заједничке, на што му Диоген одврати; „Кад ce ме-со донесе на сто, оно je заједничко; чим
156
Женски Покрег
4