Ženski pokret

љама, та жена не може да буде слободна; она нема у себи свога тежишта. Она се повија по ћуди, жељи, расположењу и пожуди мужевљевој и њена битна срж, коју је ипак некад имала при том пропада сасвим. У капиталистичкој организацији свет се на то навикао, за све, ама све; може да се стекне новцем. И љубав! Љубав мора бити слободна, слободна од таксе, слободна од сваке финансијске зависности и ван брака и у браку!.. Је ли љубав човекова света, је ли она брачном пару руководећи мотив њихове животне заједнице, онда човек мора управо да заклиње жену, да му никад не даје љубав, никад нежну реч ради формалне користи. Љубав се само тада одржава чистом, ако се увек предаје и прима као поклон, а не као замена или накнада. Муж, који хоће љубав своје жене да ужива увек као слободан поклон и хоће њој да се радује, мора се сам о томе бринути, да жена постане самосталном; требало би да јој помаже, да стане на своје ноге. Тада ћe он зацело имати другарицу, помоћницу на своме животном путу, а не пришипетљу која ћe га увек ометати и спречавати, која му неће давати праву чисту љубав, јер ју је морала одвећ често и јевтино да расипа. Жена мора и због деце тежити за тим, да заузме место у раду целине. До сада је човек на сексуалном пољу господарио и диктирао правила; жена је морала бити неискусна, неука и зависна; њен сопствени унутрашњи полни инстикт ретко је кад проговарао. Међутим полни инстинкт женин је куд и камо чистији од полног инстинкта мужевљевог; на сваки начин жени пада одвајање од љубави и сексуалности много теже него човеку, који ово, благодарећи чудним његовим сексуалним навикама, лако постиже; једну он воли, другом се жени; једну обожава надземаљском љубављу другој га привлачи његова чулна страст. Ако жене могу на сексуалном пољу слободно одлучивати и ако се могу ослободити економске зависности, онда ће свака жена тежити и томе, да својој деци избере оца, од кога може она зачети децу у љубави. Велика већина деце не зачињу се, не носе се и не рађају у љубави, већ случајношћу; из зависности женине; ретко је кад унутрашња воља женина сагласна са њеним зачећем. Деца расту у тајној противуречности с оцем; он је њихов хранилац, родитељ, њихов чувар, више не. Тајна одвратност многе деце према њиховом оцу је често последица тога, што је мати зачела ту децу против воље. На избор женин утичу приход човеков, његова рента, његов посао, а не његово здравље, ретко кад његов карактер, а још peђe унутрашња снага и јачина њего-

316

Женски Покрет

8