Ženski pokret

Све ове школе ради обуке у пракси и очигледне наставе и због лакшег издржавања истих имају своја имања 10, 20, 30 хектара земље, на којима се гаји стока од расе, живина и т. д. Да би ове ученице узеле учешћа у свима практичним радовима, подељене су на групе у којима остају недељу дана, (на пр.: једна група је у кујни и трпезарији, друга се брине за ред и чистоћу у школском интернату, трећа група је код стоке и у млекарнику, четврта је код живине и у башти, и пета пере, суши и пегла веш. На практичне радове у пољу излазе све ученице заједно са наставницом. Душа сваке па и ових школа је добро наставништво, од којега највише зависи успех и напредак тих школа. За fo се спремају наставнице у нарочитим школама, и врши се строг избор, чиме се ми у Србији не можемо похвалити. Настава траје у тим сеоско домаћич. школама годину дана, и свака школа има 2 наставнице за природне и економске науке, од којих је једна и управитељица школе интерната, а која узима обично теже предмете, као старија и искуснија наставница, и друга је као асистенткиња и замењеница, која је обично почетница; па онда једна наставница кувања, једна за женски ручни рад и ред и чистоћу у интернату, и једна наставница за литерарне предмете. Разуме се, да настава у домаћ. школама је много компликованија и тежа но основ. школама, те се за њу тражи не само потпуна теориска спрема у стручним и педагошким предметима, но и добра практична спрема, јер је и карактер и циљ самих школа у првом реду практичан. Наставнице и ученице станују у истој школи интернату и чине неку врсту велике породине. Будући у интернату ученице су у непрестаном додиру са наставницама, од којих су поучаване, упућиване н ван школских часова, јер су наставнице са њима и ван званичних часова, за време одмора, забаве, ит.д. И баш овај додир ван школске учионице има благодетан и велики утицај на душу ученице, на образовање карактера њеног, и на целу њену будућност. Ту се она учи старије да поштује и воли, у тој заједници живота она осети праву љубав, своје другарице воли као сестре, у наставницама налази мајку, саветницу, и она се после те године проживљене у школском интернату, враћа својој кући нова и препорођена.

1

Женско пољопр. и домаћичко образовање у Чехословачкој

5