Ženski pokret

васпитавају заједно. Не само они који су већ по својој конституцији противни да се крши са начином који је, по њиховом мишљењу, добар, и они који заступају одвојено васпитавање са физиолошких разлога, него и многи феминисти испитују оправданост заједничког васпитања- Идеја или бар пракса заједничког васпитавања још је тако непозната, да многи питају: каква би била добит таквог веспитања а у чему они налазе очевидну опасност, Тешкоће. Тешкоће које постоје у машти, не показују се у пракси, бар не тако велике. Па и колико их има, има и довољно искуства, које се сабира већ од 25 год. уназад а показује да дечак не постаје мекушац дневним опхођењем са девојчицама, нити девојчице огрубљују ради тога. Исто тако не јавља се преурањено буђење сексуалности у добу кад све енергије апсорбирати у школском раду и њеном интересу. Више истине има у томе да се дневним опхођењем, ако су услови за то разумно постављени, одгађа буђење сексуалности и уместо да се притајени инстикт повећава привлачношћу непознатога, развија се другарство и узајамно помагање. Наравно много зависи од атмосфере каква влада и школи и о јавном мишљењу које ствар подјарује. Заједничко васпитање мора бити ослобођено од старијих са њиховим сумњама, од људи са њиховим намигивањем, од лакомислених који не могу ни видети ни дати помоћи. Но шта ћемо са физиолошким тешкоћама: да су дечак и девојчица у корену различити и развијају се на разне начине и у разно време? Извештај што је издао Саветодавни Одбор позван од Министарства Просвете, да посматра ефекте које ова неједнакост проузрокује при настави у прописаним пред метима, показује да радикалних разлика једва да има које би захтевале какву разлику у васпитању, а друго да до петнаест и по година иду у прилог девојчица. После овога доба ако би се дозволило натецање, оне би биле у опасности превеликог напрезања или, ако би се ово избегавало наука би била сувише лака за дечаке Тоби био надмоћни разлог против заједничког васпитања подразумевајући натецање ове врсте. Погрешно је мишљење да код заједничког васпитања дечаци и девојчице морају радити баш исте ствари у науци као и у игри, Ту је један општи, темељни ток који сви скупа имају следити до петнаесте или шеснаесте године, а дотле нема

366

Женски покиет

8