Ženski pokret
Mi, zagrebačke omladinke, pozivamo sve ostale omladinke da osnivaju studentske ili omladinske podružnice u ženskom pokretu. Sve upute i pomoć u radu mi ćemo im vrlo rado pružiti. Dužnost je svake omladinke da vodi brigu o svojim interesima, da pristupi u borbu sa svim
ženama, jer samo ako se složi sva ženska omladina i ako solidarno vodi borbu, moći će brzo doći do cilja.
Odbor Omladinske podružnice Ženskog pokreta u Zagrebu.
Ženska omladina i moral
Najčešće se đanas govori o nemoralu današnje omladine, o pokvarenosti ženske omladine, a specijalno studentkinja, Vreme je već da se i kod nas javno tretira ovo važno pitanje. Moramo prvo promotriti u čemu se sastoji ta pokvarenost, t.j. taj nemoral. Pre nego što počnemo govoriti o omladini i moralu, treba da nam bude jasno što je to moral uopšte. Postoji li danas samo jedan moral i da li je to neko pravilo koje uopšte važi? Ako bi moral bio neko pravilo koje uopšte važi, onda bi radnja nekog čoveka bila moralna ili nemoralna bez obzira gde se on nalazio. Da objasnimo: neki čovek koji živi sam na nekom pustom ostrvu bio bi nemoralan kad bi išao go. A da li je to tako? Ili još nešto: da li je nemoralno što crnačke žene idu polugole? Da li je bilo nemoralno kad su divljaci ubijali zarobljenike da ih ne moraju hraniti? Da li se medju divljim narodima poligamija ili poliandrija još i danas smatraju kao nemoral? Postoji mnogo takovih pitanja i na njih se mora odgovoriti, ako se želi doći do tačne predodžbe o moralu. Ako na spomenuta pitanja hoćemo da odgovorimo sa stanovišta onog vremena kad se to dogadjalo, reći ćemo da to nije nemoralno. Ako to sve posmatramo kroz prizmu današnjeg našeg svatanja morala, reći ćemo da je to nemoralno. Isto se tako u srednjem veku gledalo na ropstvo kao na nemoral, a u staro je doba to bilo sasvim prirodna pojava. Predugo bi trajalo da nabrojimo mnoštvo takovih primera, a svi bi oni dali istu sliku. Svaka društvena faza ima svoj moral, t.j. neko pravilo kojemu se moraju svi pokoravati. To bi bilo historijski, ali treba da pogledamo i statički, t. j. da li u datoj fazi postoji samo jedan moral? Mogli bi opet uzeti kao primer neku prošlu fazu društvenog razvitka, ali da bodemo konkretniji, bolje je da uzmemo današnje društveno uredjenje. Danas je i naučno priznalo da je društvo podeljeno u dve klase: radničku i gradjansku. Svaka je od njih čvrsto vezana svojim interesima. Gradjanskoj je klasi,
koja je na vlasti, moralno nešto drugo, često sasvim oprečno onom što je moralno radničkoj klasi. Na pr. gradjanskoj je klasi moralno krvlju ugušiti radnički ustanak i ona se poziva na čuvanje društvenog poretka, a radničkoj je klasi opet moralno krvlju izvojevati svoje pravo na bolji život. To je principijelno pitanje, ali je za nas važnije pitanje morala obzirom na spolove. Ako muškarac ima više žena pre zakonitog braka to nije nemoralno, to je prirodna potreba; ima li pak žena više muškaraca, to je nemoralno. Nije ni potrebno nabrajati sve slučajeve koji se ne tiču samo seksualne neravnopravnosti, nego se odnose na sva područja u pitanju morala. Mi ovde nećemo naići na onaj apsolutni i jedini moral, nego ćemo mjesto njega naći s jedne Strane klasni, a s druge Strane dvostruki moral. Klasni, obzirom na radničku i gradjansku klasu; a dvostruki, obzirom na Ženu i muškarca. Nas kao feministkinje više zanima onaj poslednji pojam morala. Kad smo videli da danas nema jednog morala koji bi važio za sve jednako, onda čemo i lakše svatiti šta se zapravo krije iza morala. Mi smo žene još uvek podredjene, ne onako kao pre rata, ali još uvek podredjene. Malo je zemalja gde i mi učestvujemo u vlasti kao i muškarci. Radi toga mi i ne sudelujemo kod proglašenja pojedinih ljudskih radnja za moralne ili nemoralne. Muškarcu je nemoralno ako mu žena u brak ne dodje nevina, a ženi mora da bude moralno ako joj muž donese čak i bolest. On je na vlasti, on može lako, da sve ono što mu koristi, proglasi moralnim, a sve drugo nemoralnim. Ovo sve treba naglasiti da bi lakše promotrili današnju žensku omladinu u vezi s moralom. Moglo bi se pomisliti da ženska omladina smatra moralnim sve ono što je dozvoljeno muškarcu, i da to traži za sebe. Šta više, to se danas i tvrdi i u tom baš leži ono napadanje na nemoral omladinaka, misleći pri tom specijalno na seksualni nemoral. Obzirom na ovo, ako uzmemo da je seksualni odnos moralan samo u zakoni-
60
ŽENSKIPOKRET
MART-APRIL 1935