Zora

Стр. 342

3 0 Р А

Бр. X.

увек и свуда преовлађивало чистом лепотом. Ни у једној Сметаниној композицији неће се наћи нешто, што би било сурово, ружно, претерано. Умереност је, нарочито у веселости, карактерна одлика Сметанина. Истражујући истину, Сметана не заборавља јединство у свему. Говори се много о јединству, али је у стварности ова реч ретко употребљена паметно и промишљено. „Јединство стила . . . то је, треба да се исповедим,моја својствена особина, вели Сметана показујући тиме да је познавао себе, или, боље рећи, да познаваше своје силе". Сметана, као сви велики уметници, био је потпуно свестан својих средстава; он им знађаше такође границе. У скоро признаде, његова прва жена то му је такође саветовала, да треба добро да проучи теорију музике. Студирао је савесно велике учитеље, као што то доказују многе његове интерпретације. Сметана је био изврстан такође као пианиста. Да би се што боље образовао, Сметана је радио неуморно. Неко време био је уредник музичког дела у Маго<М 1лб1:у-ма; основао је нов музички Институт и учествовао у претходним радовима при оснивању 1Јте1еска ВезесЈа ( Уметничког друмтва); био је члан одбора, који издаваше један умјетнички часопис; установио је претплатне концерте (Сопсег1:б сГаћоппетеп!:) Умешничког друштва. Сметана се беше примио више дирекције у Опери и беше напрезао све своје силе, да створи једну велику драмску школу и успео је да оснује у позоришту прву оперску школу; у младости је приређивао концерте и предавао музику. У раду, у неуморноме раду, огледа се геније Сметанин.

Цео овај модерни правац Сметанин не може се замислити без општега и дубоког образовања. Чак и у малим Фрагментима, које пружа Вг. ТеЈ°;е, Сметана нам се јавља као један јасан и прецизан мислилац и оригиналан писац; стил је Сметанин израз његове музике — он је написан јасно, и прецизно и просто. Да је Сметана у основи био чешки, то излази из његова нацијонална карактера. Он је био потпуно свестан сноје нације, и за то немамо потребе то доказивати. Оно што је чешко код Сметане, ми га можемо појмити у Сметани. Вештији критичари могу да објасне шта значи чешки стил Сметанин, стил о коме је и он сам говорио са толико тачности. Најпосле, неће бити без интереса да прегледамо каријеру композиторову и да испитамо сваку од прилика, које су на њ утицале. Супротност, која изгледа да постоји између његова нацијонална карактера с васпитања му по аристократским традицијама, само је привидна. Његов отац имао је погледе врло аристократске, а и наш маестро живио је много и дуго у салонима неколико племићских породица. У т. з. патрирархалној класи племића, ма да је била германизирана, Сметана је свршио своје студије на немачком — бејаше се сачувало још доста ориђнналнога чешког елемента. Што је Сметана развио своју активност у туђини, то треба приписати приликама у Чешкој, али су у толико његови нацијонални утисци били живљи; у толико је његова жеља била ватренија, да посвети све својс силе своме народу. Породичан је живот не мање имао утицаја на Сметан}' — вешт би психолог у овоме животу нашао и могао утврдити више сличности