Zvezda

22

3 В Е 3 Д А

образовањем једне народности као на Апенинском Полуострву, и од њега је начинила, са етногра<1>ског гледишта. стање вечитог застоја, које је трајало за време толиких векова, а из кога се још није коначно изишло поред трију данас ооразованих националних језгра : Грчке, Орбије са Црном Гором и Бугарске, која су постојала још у средњем веку. Треба ли још приказати, да је тамо у средњем веку постојала, а и данас постоји, сем разлике у расама још и верска разлика, која је играла велику улогу у овим еволуцијама, а која је имала много већу важност у добу крстаптких ратова и вековима за њима него данас ? Ова психолошка страна народа запемарена је у проучавању балканских народности, ма да је немогуће, по нашем мишљењу, без доброг познавања те стране схватити развој догађаја на том полуострву и његово савремено стање. Алв ми се нећемо на томе овде задржавати. Од првих битака иротив турског господарства и европске су силе доприносиле одлагању етнограФС-ког стапања ових становништава, јер су те борбе потстицале, подржавале и водиле две врло супротне странке: западна, католичка Европа г престављена нарочито Аустријом, и православна Русија. Безбројни су, а чак би се могло рећи и неисцрпни, пројекти за решење источног питања ; и сви они, били практични или теорични, показују политичку амбицнју. страну за само нолуострво и његове народе. Отуда је код. њих један општи недостатах^, који се састоји у томе, што они не воде никаква рачуна о главним елементима самога питања, то јест о становништвима полуострвским и њиховим тежњама. Да се зауставимо овде на последњем обрасцу ових пројеката : не предлаже ли публициста Француски Г. ЈПарл Сансерм стварање балканског савеза, заснованог на геограФСкој и политичкој основи без склада и разлога, унапред одређеног да остане само као пример безумља,.