Zvezda

446

3 В Е 3 Д А

периода на извесно питање тадашњег Министра Просвете у своме одговору додавао : „Кад би се питао, не бих дао гласа да се деца оптерећују ведикии бројем часова" (стр. 189.). Тај би директор данас радије своје дете спуштао у гробниду, него што би га шиљао у гимназију са данашњим наставним планом. Данас се на све стране чује очајно запомагање родитеља, тражећи спаса својој деци од оваких школа. Често нам се и нехотице намеће питање, како ли би се данас понашао онај наш друг са више гимназије, којп би у треЛем разреду имао да преводи у задатку сличне примере овом : „Еез рићПсае апк иш 1гЊпепс1ае . зип1; аи!: <1е1сс1Ј8 дијћизДат аи4 тчКЛиЛјп! еит апГет вип4 репез (1е1ес1о8, 1ит Ша ет!ак ор!ша1гат агћЉЧо ге^Ииг," јер он у деветој деценији прошлог века, у петом периоду, болно јаукаше: Ах ! што се једном не укину ове школе ! Ну, и у петом периоду наставе, ненадно и неблаговремено, (почетком 1893 г.) беше класицизам добио свога удела у настави, али како то беше невремно чедо „класичке љубави," то је после неколико месеци и угинуло, а без икаквог саучешћа околине у том „нреголемом" губитку. Тадањи класицизам беше, да се послузкимо Милићевићевом метафором : наћве хлеба извесних класичара. Па и данашње уређење средњих школа не показује већи напредак. По закону, донесеном 14. јула, 1898 г. „задатак је средњпх школа да дају ученицима више, опште образоваље и вас.питање, и да их спрема за слушање наука на универзитету, или другим вишим школама." Из овога се видп да се није знало шта се хтело. А да се знало, не бп се настави латинског језика дало места у III р. гимназије, и то најпре са 6 а после са 5 часова недељно. Јер, доиста, за добијање вишег, општег образовања у гимназ. довољно је почети учити лат. јез. од V р. са 4 часа недељно. Ово је жалосна појава за просвету у Србији, кад се ни после седамдесет година лутања не може да одреди п нађе циљ својим средњим школама. У приликама, у којима се основала прва гимназија, оправдано је и било, што и за примање ученика у гимназију нису стављани никакви тежи услови. осим да је потпуно свршио четири разреда основне школе. Држава је била у самом ночетку оснивања судских и административних власти, изатерадове, раније обављане махом неписменим, или полуписменим људима, требало је спремити снаге, који ће се одликовати мало јачом пнтелигенцијом и разборитошћу.