Borba, 27. 04. 1995., str. 10
ПИ
ДЈЕКОНОМИЈА
ЧЕТВРТАК 27
До новог закона грађевинско земљиште је — државно
0 ПРЕДЛОГУ НОВИХ ЗАКОНА ИЗ ОБЛАСТИ ГРАЂЕВИНАРСТВА, УРБАНИЗМА И СТАМБЕНО-КОМУНАЛНИХ
ДЕЛАТНОСТИ
овратак приватне својине
Предлагач се одлучио на приватну својину над грађевинским зељиштем. Сви извештаји подлежу контроли ревизионе комисије. Прописани радови који се обавезно морају изводити, као и начин прибављања средстава за њихово извођење
После најаве пакета нових закона из области урбанизма, грађевинарства и стамбено-комуналних _ делатности, наметнуле су се силне дилеме. Да ли су предлози у складу са Уставом СРС, да ли је Устав Србије, поготово у делу који се односи на грађевинарство, у складу са Уставом СРЈ, да ли ће предлози нових аката чекати усклађивање оба устава... У потрази за одговором, обратили смо се предлагачу нових закона — Министарству за урбанизам, стамбено-комуналне делатности и грађевинарство и министру Браниславу Ивковићу.
Грађевинско земљиште у приватној својини
Највише расправа у јавности изазвао је Предлог новог закона о грађевинском земљишту. Основни разлог за доношење новог закона је што постојећи о грађевинском с земљишту није усаглашен са Уставом Републике Србије. Поред тога нецелисходност постојећих законских решења није омогућавала рационално коришћење грађевинског земљишта у односу на тржишни концепт привређивања и равноправан третман различитих облика својине.
Законом се предвиђају три категорије грађевинског земљишта: градско, земљиште у грађевинском подручју и земљиште изван грађевинског по,ггручја. У градско грађевинско земљиште, пре свега, спада оно које је Законом о национализацији из 1958. године одређено као такво, али и оно које су скупштине општина својим актима у складу са законом одређивале као грађевинско земљиште. И једним и другим начином земљиште је мењало облик својине уместо приватне, конституисана је друштвена својина. По Предлогу новог закона акт којим се буде одређивало градско грађевинско земљиште неће утицати на облик својине на њему. Републичким ус-
А 1 У
тавом је предвиђено да градско грађевинско земљиште може бити у друштвеној или државној својини. Савезни устав предвиђа да оно може бити у приватној и у другим облицима својине, па је очигледно предлагач понудио закон који је у складу са савезним уставом.
Грађевинско земљиште изван грађевинског подручја се као посебна категорија први пут помиње у закону, а односи се => земљиште које се на: >» под објектима изграђене ван насељених места. Игхо посебном одлуком скуштине општине није одређено као грађевинско, сама чињеница да је по намени такво, даје му одговарајући третман.
Такође, измењени су и услови давања грађевинског земљишта на коришћење. Досад је то био јавни конкурс, а сада се предлаже јавна лицитација и надметање. За уређење и коришћење грађевинског земљишта плаћа се накнада која ће се наменски користити, односно, реинвестираће се у уређивање земљишта и за изградњу и одржавање 06јеката инфраструктуре.
Предлогом закона предвиђено је да градско грађевинско земљиште од чијег је одређивање протекло више од пет година, а није у целини или већим делом приведено намени, престаје то да буде. На захтев ранијег власника, под условима уређеним законом, ово земљиште решењем може да се врати у својину ранијег власника. Ово би омогућило враћање земљишта првобитној намени (пре свега пољопривреди) као и враћање у приватну својину знатних површина на рубовима градова и насеља градског карактера. Земљиште које до дана ступања на снагу новог закона буде одређено као грађевинско, биће у државној својини. Ранији власник градског грађевинског земљишта и сопственик објекта на изграђеном земљишi ; OD i
ту оствариваће прече право градње у складу са закоHOM. Све подлеже контроли
Први пут у републичком законодавству, у области планирања и уређења простора, садржане су сада основе уређења простора и насеља! Простор се планира дугорочно и то за период од најмање 20 година. Просторни план Републике Србије који је припремљен донеће посебним законом Народна скупштина Србије. Како би се ипак омогућила изградња објеката до доношења _ одговарајућег планског акта урбанистичке дозволе ће се, у зависности од подручја и намене објекта, моћи да издавају на основу урбанистичког пројекта и на основу општих правила регулисања.
Материја која уређује Предлог закона о изградњи објеката била је до сада у више закона, а сада је систематизована у један. Истовремено поједини правни институти (самоуправни споразум, друштвени договор, одлуке радничког савета) у постојећем за-
кону због застарелости би- |
ли су непримењиви.
Изградња објеката уређује се системски за све 06јекте независно од њихове намене. Поступак за давање грађевинских и употребних дозвола је поједностављен, а' одговорност државних органа појачана. Техничка документација за објекте од интереса за СРС (нпр. високе бране и акумулације, објекти за прераду и складиштење нафте и гаса, објекти базне и прерађивачке хемијске индустрије, стадиони...) израђује се као студијско аналитичка у форми генералног и идејног пројекта. Они се израђују у оквиру претходних радова (претходна студија оправданости). Све подлеже контроли ревизије Комунални полицајци
Закон уређује права и одговорност влас-
HB, tt
положај,
ника станова и посебних делова у згради у погледуодржавања и коришћења, утврђују се радови на одржавању зграде који се морају обавезно изводити ради сигурности корисника зграде и околине и начин управљања стамбеном зградом. Предвиђена је подела радова: одржавање и инвестициони радови. Посебном одредбом прописани су радови на одржавању стамбене зграде који се морају обавезно изводити ради сигурности људи у згради и околини (поправка сили замена кровне конструкције, лифта, противпожарних уређаја и степеница, громобрана, фасада). Власници станова су дужни да ураде, по налогу лица које врши надзор над применом закона, а у ту сврху ће највероватније бити успостављени комунални полицајци. Уколико се радови не изврше у року надлежни орган општине ће њихово извођење обезбедити преко трећег лица, а стамбена зграда трошкове за изведене радове надокнађује општини. Средства за одржавање зграде обезбеђују власници станова и простора у њима сразмерно површини станова и простора. Власници пословних простора у згради плаћају увећане трошкове за одржавање.
Зградом управљају власници станова и других посебних делова зграде преко скупштине зграде, а у зградама са десет и мање власника станова образује се кућни савет.
Предвиђена је могућност извођења радова на надзиђивању зграде, претварању заједничких простора У станове и припајању оних простора који се не могу претворити у стан суседном стану. Одлуку доноси скупштина зграде и то по критеријуму сагласности већине власника станова и других посебних делова у згради којима припада више од половине укупне површине простора.
Д. Лацмановић
ЕЛ } UI 1 >) Vit
ПРЕВОЗ ХЕНДИКЕПИРАНИХ У МЕ САОБРАЋАЈУ
Решења још |
На европском нивоу ни нички и комерцијални | Многе земље су у том 1 бољшају превоз, док СР намењен хендикепиран!
Док милиони људи живе у здрав: срећи и изобиљу, на другој стра милиони су у критичном стан Много је њих којима су ускраћене ( новне потребе и који немају ни м нимум услова за живот. Део стан« ништва земљине полулопте глад; из дана у дан. Владе земаља, ма ! лико биле моћне, не успевају да ] ше све ове проблеме. Помоћ к. пристиже у храни, новцу, лекови: напросто нестаје као кап воде у мој У таквим околностима тешко је младима и здравим, а тек како је с рим и болесним. Сви се слажу да овим људима неопходно пружи шансу да се сходно њиховим могу ностима запосле, оду на опорав одмор... Поред тога, од огромног 31 чаја је, имајући у виду њихове ог ничене способности, да се за њ обезбеде адекватни услови прево У жељи да им живот колико-толи учине бољим и лепшим, бројне ор низације, компаније, предузећа, псе динци непрестано покушавају да | нађу начине и могућности што кс форнијег превоза ових особа. Једна од њих је Међународна >, лезничка унија (УИЦ) која у св саставу окупља око 95 чланица, чега су 47 активна железничка пр узећа. У оквиру ове асоцијације | стоји специјална мултидисциплин на група за превоз хендикепиран особа, чија је делатност да истраж: анализира и утврђује јединстве стандарде у овој области на нивоу ле Европе. Недавно је УИЦ обело нила предлог уредбе о условима начину превоза инвалида желез! цом. Предлог садржи низ техниче стандарда — од прилагођавања с пенишних стаза, коришћења ин
ХЕМИЈСКА ИНДУСТРИЈА „ЖУПА“ ИЗ
Технологије
Највећи светски и једини југослов ски произвођач ксантата Хемиј индустрија „Жупа“ из Крушевца | же се, као ретко која фирма да: похвалити сигурном материјале основом, новим технологијама за редни век и добром развојном п спективом. Уз име овог колект: обично иду епитети: највећи и је ни. „Жупа“ је највећи југословен. произвођач средстава за заштиту ља, цинк-сулфата, соне кисели адитива за сточну храну, хемијс: средстава за кожарску индустриј; једини југословенски произвођач лијумових једињења, натријум -х роксида и средстава за третирање де за пиће као и отпадних технол« ких вода.
Пре блокаде „Жупа“ је страног домаћем тржишту испоручивала ше од 80 хиљада тона робе и од из за остваривала преко 70 мили. америчких долара. Илустрације р: само фабрика ксантата — средст за флотацију руда обојених метг која је, такође, морала да се суочу губитком како дела домаћег, так иностраног тржишта, учествовал: у укупној светској производњи са · 40 одсто. У настојању да подигну, скора врло низак степен (свега 6 10 одсто) искоришћености Kama! та, „Жупа“ је била принуђена да врши програмско преструктурирг и да освајањем близу 50 нових прс вода подигне ниво искоришћено
а ниве ар рате љее [1