Ratnik, 01. 01. 1921., str. 117

0 ТЕНКОВИМА

— са шест слика у прилогу 1. —

Циљ тенкова пи њихов постанак

Тежња да се створи ново борбено средство, које би омогућило да се под заштитом оклопа (панцера) оруђа мањег калибра, као митраљези, по потреби и без потпоре артиљериске ватре и ван постојећих комуникација, доведу сасвим близу противничких положаја за дејство, довела је до конструкције нарочитих аутомобила, названих тенковима.

Мишљење је, да је назив „тенк“ (тенк-цистерна на точковима) употребљен само као шифра, да би се појава њихова која се на фронту већ очекивала, као нови борбени аутомобили, прикрила и доцније изазвала изненађење.

Тако је овај назив остао, пошто је већ био стекао право техничког термина, због честога спомињања у војсци на фронтовима. Могуће да му је име дошло и због сличности са правим тенковима (цистернама на точковима).

Изгледа, да су први покушаји за конструкцију тенкова потекли од Француза 1915. године, по угледу на панцерне аутомобиле, који су већ пре рата постојали. Енглези су ову идеју примили и приступили 1916. године даљем усавршавању тих борбених машина, као и доцнијем произвођењу истих у масама, са нарочитим задатком за напад на јако утврђене пољске положаје.

Главна особина тенкова јесте: да је на малом простору сакупљена јака ватрена снага (оруђа и митраљези) под оклопом и да омогући кретање по тешком терену, поред сразмерно малог циља за противничку артиљерију.

Опис неколиких типова тенкова најчешће употребљених

У множини тенкова који су употребљени у акцији против Немаца у Француској, имао је превласт тип енглеског тенка, и зато ћемо са описом тога типа почети.

Енглески тенк личи по спољној форми на чамац са равним дном, окренут насатке (на једну страну). Тело му је са свих страна оклопљено панцером. Њихов облик показује скица 1. и 2.