Ratnik, 01. 09. 1923., str. 88
80 РАТНИК
наоружавају се апаратима једне или друге врсте или и обема ако им то финансијске и остале прилике допуштају.
Тактичко гледиште на конструкцију ваздушне лађе
Посмарајући са чисто тактичке тачке гледишта све конструкције ваздушних лађа могу се поделити у главном на двоје:
1) Ваздушне лађе са тврдим (чврстим омотачем ш
2) Ваздушне лађе са меким омотачем.
Ваздушна лађа са чврстим омотачем одликује се тиме, што је њен облик била она испуњена каквим гасом било празна, увек исти, јер је скелет целог овог облика омотача чврсте конструкције. Овај облик овакве конструкције, због своје огромности по димензијама, преставља тако велике тешкоће са војничке тачке гледишта у смислу паковања и транспортовања њеног, да се тако рећи овај транспорт не може ни замислити, јер се нема начина и средстава за пренос једне обичне конструкције једног Цепелина од 150 метара рецимо.
Ваздушне пак лађе са меким омотачем боље су и практичније у том погледу, јер се оне могу лако скупити, угодно спаковати и згодно транспортовати, наравно пошто се испразни гас.
Кад се из ближе посматра разлика између. ове две врсте ваздушних лађа онда се може приметити, да су ове са меким омотачем практичније и боље јер оне са чврстим омотачем кад се спусте на земљу, престављају велику мету, а што је најглавније потребне су при том и нарочите мере опрезности, да их ветар не однесе. Због овога се морају подизати нарочите бараке за смештај. „Док међутим друкчије стоји ствар код ваздушних лађа са меким омотачем, јер оне чим се спусте на земљу, испусте и свој гас, због чега се омотач олабави и скупи те се може лако савити и спаковати у циљу транспортовања. Поред тога у оваком стању нису тако силно изложене ветровима нити оку неприатеља. 1. Ваздушна лађа са чврстим омотачем
Као тип ове врсте ваздушне лађе може послужити Цепелинова ваздушна лађа или просто Цепелин. Енглези су га за време рата 1914—18 звали просто ер (зеп).
2. Ваздушна лађа са меким омотачем
Код овога типа ваздушних лађа карактеристична је та особина, да се облик ваздушне лађе има да добије тек, пошто се њен омотач затегне односно разапне услед утискивања гасова унутра као и њихова начина ширења. Овај се облик може и изгубити