Ratnik, 01. 09. 1923., str. 92

84 РАТНИК

Велике ваздушне лађе за летење преко 100 сати, поред осталог потребно је да имају уређења за бежичну телеграфију са великим дометом како би у свако врме могле бити у вези са Отаџбином. а поред тога и за то, да би се према правцу станице могла увек оријентисати и о правцу полазног места.

У колико су ове лађе веће у толико је теже и руковати њима при улазу и излазу из њихових барака,у толико је више потребно гаса, бензина уља и т. д.

Према томе оне треба да су што је могуће мање.

Лађе треба да имају што је могуће већу брзину, зато да би што пре дошле на одређено место, да би што пре измакле испред непријатељског напада, као и да би могле што лакше савладати јачину ветра, те да је он не успори у њеном кретању.

У колико је већа висина узлета у толико ће брзина бити важнија с обзиром на јачину ветра, који је на већој висини све јачи. У колико је јаче постројење машинских конструкција, у толико постаје јачи и већи динамички притисак, који допушта да се лађа може уздићи још више, него што је то тактички допуштено и могућно.

Апсолутна и процентуална тежина треба да је што већа. Она допушта пилоту, да према потреби одговарајуће пловидбе, понесе или што више материјалних средстава за што већи акционс радиус,') или да се попне на што већу висину, где ће бити сигурнији од непријатељских напада, или му допушта да понесе што већу количину бомби, муниције или других потреба.

Сви ови захтеви, били су врло важни и они су увек по потреби у рату и испуњавани.

У главном корисна примена ваздушне лађе могућа је у овим случајевима: ,

1) још у време мира помоћу њих се могу прибавити информације о пристаништима, тврђавама, утврђењима и т. д.

2) За извиђање и фотографисфање важних тачака.

3) За патролисање и за службу заштите границе.

4) За курирску службу.

5) Да осујете непријатељске намере извиђања како на суву тако и на мору.

в) Као станице за сигналну и безжичну телеграфију.

ту За управљање ватром своје артилерије и осујећивањем ове радње код непријатеља.

8) Уништавање непријатељске ваздушне фолоте.

9) Напад на непријатељску операцијску основицу и рушење депоа, слагалишта и осталих слагалишта.

ху Под акционс радиусом подразумева се она даљина до које може отићи ваздушна лађа и остати у ваздуху а да се не спушта за снабдевање бензином, уљем и осталим потребама.